Hopp til innhold

En lysende helvetesreise

«Du er så lys» av Tore Renberg er ikke bare gyselig spennende, den inneholder også noen innsikter om dette landet vi bor i, som det er meningsfylt å få del i.

Tore Renberg

Tore Renberg forteller en historie om hvor vanskelig det kan være å forstå hva som pågår på innsiden av de menneskene vi har rundt oss.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Midtveis i Tore Renbergs nye roman legger jeg fra meg manuset, og tenker at nå orker jeg ikke mer. Ekteparet Jørgen og Vibeke er inne og roter rundt i huset til naboen. Denne naboen, har jeg skjønt, er det noe alvorlig galt med, jeg vet bare ikke hva. Det jeg vet er at deres yngste sønn Eyolf befinner seg på hyttetur med den samme naboen. På dette tidspunktet er jeg ikke i stand til å lese i vanlig tempo eller utforske eventuelle Ibsen-referanser. Det eneste som står i hodet på meg er at Jørgen og Vibeke må hente hjem den ungen!

Ansikt fullt av mark

Du er så lys

En familieroman full av spenning: Tore Renberg setter leseren i akutt alarmberedskap i «Du er så lys».

Det ulidelige venterommet som oppstår frem mot den tidlig varslede katastrofen bruker Renberg til å fortelle en historie om en snill om enn litt tafatt, norsk mann. Han har en geskjeftig kone som alltid skal si alt som det er, en svigerfar som står litt for nær når han snakker med folk, og to unger som selvsagt ikke ligner hverandre på en flekk.

Dertil kommer resten av slekten og andre som den lille familien har kontakt med i det som er en ganske sårbar tilværelse, slik alles tilværelse er sårbar. «Vibeke og eg er komne i ein alder, der det veltar skilsmissar rundt oss», sier Jørgen i en av sine replikker som Renberg har sydd slik at den passer perfekt akkurat til ham.

Vi har bare mulighet til å se menneskene rundt oss utenfra. Det vi leser ut av et annet menneskes ansikt kan være en eneste lang rekke feil-lesninger, noe Renberg vender tilbake til igjen og igjen i denne romanen, og da gjerne ved at han forteller om romanpersonenes ansikter. Ansiktet hans var «kolossalt levende», tenker Jørgen et sted om naboen Steinar. Senere, når all sannheten er kommet for i dag, tenker han at naboens ansikt egentlig var «fullt av mark».

Skifter målføre

Når kruttrøyken har lagt seg skifter romanen målføre og vi skal få se alt som har skjedd fra et nytt perspektiv. Jeg kommer til å ha noen samtaler med meg selv og andre, før jeg har et klart svar på om det som i praksis er en lang epilog bringer denne romanen til en tilfredsstillende avslutning.

Men før vi kommer så langt har vi altså blitt utsatt for et romanangrep fra alle kanter - fra en forfatter som nå ikke bare fremstår som teknisk god, men også med noen innsikter om det å holde liv i en familie, i et bygdesamfunn, og om de mulighetene vi har – og ikke har til å gripe inn i andres liv.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB