– Fantastisk. Dette er helt strålende, utbryter Tone Rønning, prosjektredaktør i NRK.
Totalt var 25 dramaserier fra hele Europa plukket ut til kveldens finale i Berlin.
Prix Europa er en årlig festival og konkurranse for europeiske radio-, fjernsyns- og nettproduksjoner.
– Det er så vel fortjent. Alle har jobbet så inderlig hardt og lenge, både foran og bak kamera, sier Rønning.
– Dette er vår dag
– Da er Nobel akkurat kåret til Europas beste tv-serie her i Berlin!! Takk alle sammen som var med. Dette er VÅR dag!! Jippi! Her er manus-Stephen og jeg med beviset! Hurra!, skriver regissør Per-Olav Sørensen på Facebook fredag kveld, der han delte et bilde av ham selv, manusforfatteren Stephen Uhlander og trofeet.
Manusforfatter Mette Bølstad var ikke tilstede under utdelingen i Berlin. Hun forteller at hun var litt forberedt på prisen.
– Stephen (Uhlander, jour.anm) har fortalt om positive reaksjoner under visningen, så jeg hadde litt følelsen av at det skulle gå bra. Men jeg var ikke sikker, sier Bølstad.
Hun er spent på om prisen vil få konsekvenser for salget av «Nobel» til andre europeiske land.
– Nå får mange se serien, og med prisen blir den kanskje også lagt merke til av mange. Kanskje det blir kamp om å kjøpe serien, det blir spennende å se i ukene som kommer.
– Henger svært høyt
– Prix Europa henger svært høyt, sier Håkon Briseid i produksjonsselskapet Monster.
– Å vinne for «Nobel», i konkurranse med de beste serien fra andre europeiske land, er en stor ære for Monster Scripted som produksjonsselskap. Å produsere TV-drama er et teamarbeid. Denne prisen deles derfor med alle involverte, både foran og bak kamera, fortsetter Briseid.
Roser publikum
Ifølge Rønning har norsk drama fått et stadig bedre rykte de siste årene.
– Vi har fått veldig god publikumsoppslutning, og jeg tenker at vi har verdens beste publikum. For de lar seg ikke skremme av banen av en serie som er litt ubehagelig og kompleks, sier Rønning.
Nå håper hun at «Nobel» får konkurrere om Emmy-prisen neste år.
– Ambisjonene med «Nobel» er å bruke dramasjangeren til å gå inn i et rom der dokumentaristene og nyhetsjournalistene har måttet stoppe. Målet er at seerne skal kunne forstå mer av menneskene som er involvert i konfliktene. Jeg er glad for at vi har lykkes med det, sier Rønning.