«Lambda» eksisterer bare på tegnebrettet. Før jul i fjor forkastet et flertall i bystyret i Oslo forslaget til nytt Munch-museum.
Dette til tross for at det hadde vunnet den prestisjefylte arkitektkonkurransen. 31 stemte mot «Lambda». 28 stemte for bygget, tegnet av den spanske arkitekten Juan Herreros. «Lambda» manglet to stemmer, og ble lagt i skuffen.
- LES: «Lambda» vraket av bystyret
- LES: Er «Lambda» knekt for godt?
- LES: Kampen om Munch-museum fortsetter
Nå har juryen for Veneziabiennalen funnet prosjektet verdig til å delta på verdens viktigste festival for kunst og arkitektur. Først og fremst fordi Herreros' arkitektur blir til i dialog med brukerne.
- LES KOMMENTAREN: Hva er det vi ikke har forstått?
Frem fra skuffen
– Jeg vil gratulere arkitekten, og håper inderlig at «Lambda» nå blir hentet frem fra skuffen igjen. Det er brukt utrolig mye tid og penger på dette prosjektet, sier Ole Slyngstadli.
Han representerte Munch-museet og brukerinteressene i prosjektet frem til jul, da Oslo-politikerne skrinla «Lambda».
–Deltagelsen på Veneziabiennalen, er først og fremst en anerkjennelse til arkitekten. Men jeg synes det er på tide at dette prosjektet får noen flere sterke forkjempere. Det er et veldig fint bygg, der kunsten og publikum er satt i høysetet, sier Slyngstadli.
På vei til Venezia
Juan Herreros er på vei til Venezia og biennalen som åpner 29. august. Han har derfor ikke vært tilgjengelig for kommentarer. Men han sier dette gjennom sin agent Mar Calpena i Culture Communication Consultancy:
– Dette prosjektet er det mest representative for visjonen om at arkitektur skapes gjennom dialog. Det ville ikke eksistert uten deltagelsen fra et team bestående av lokale eksperter, sier Juan Herreros.
Herreros Arquitectos vil stille ut sitt arbeid sammen med arkitekter som Norman Foster, Zaha Hadid, Herzog&dMeuron, Jean Nouvel og Álvaro Siza.
- LES OGSÅ: – Et stygt bygg uansett