Hopp til innhold

«Hamlet»

En blodig beretning om makt, vold, ensomhet, kjærlighet og død.

Hamlet
Foto: Robert Malota / Colourbox

«Hamlet» av Poul Borum er en radioversjon i tre deler, fritt etter William Shakespeare.

Hevnens dilemma

Du studerer. Så får du vite at faren din er død. Du reiser hjem. Etter hvert får du mistanke: Faren din ble myrdet.

Mannen som myrdet ham, er nå i all hast blitt gift med din mor. Alt i deg skriker på hevn. Men det er ikke bare-bare å anklage din nye stefar.

Han har makt, enorm makt. Fatter han mistanke til at du mistenker ham, kan han få deg drept.

Hva gjør du?

Dette er Hamlets dilemma. Den unge danske prinsen blir brått revet ut av et trygt liv og hvirvlet inn i svarte hull av avmakt og raseri. Han drives så langt at han står foran selvmordet. Og må stille seg det største av alle eksistensielle spørsmål:

Skal jeg være, eller skal jeg ikke være?

Rikt og frodig

William Shakespeare

William Shakespeare.

Foto: Wikipedia Commons

William Shakespeare (1564-1616) betraktes som den største engelskspråklige forfatter. Han ble født og vokste opp i i Stratford-Upon-Avon og reiste senere til London, der han hadde suksess som både skuespiller og forfatter.

«Hamlet» ble antagelig skrevet i perioden 1599-1601 og finnes i tre ulike versjoner. Shakespeare skrev Hamlets liv og død inn i et ufattelig rikt og frodig språk, så rikt at det noen ganger kan stå i veien for en moderne tilegnelse av tragedien.

Den danske dikteren Poul Borum hadde gleden av å skrive «Hamlet» i ny språkdrakt, beregnet på et yngre publikum. For 20 år siden grep Radioteatret tak i denne teksten og fikk unge og heftige kunstnere inn i studio for å hive seg inn i den.

Det trykket syder fortsatt i forestillingen!

Å være eller ikke være?

Å være eller ikke være, er det berømte dilemmaet fra Hamlet.

Foto: Robert Malota / Colourbox

Om produksjonen

Oversatt av: Håvard Rem.
Musikk: Aasmund Feidje.
Lyddesign: Sture Bakke.
Regi: Harry Guttormsen.

De som er med

Hamlet: Terje Strømdahl
Ånden: Rolf Søder
Barnardo: Trond Brænne
Fransisco: Ivar Nørve
Marcellus: Jon Eivind Gullord
Horatio: Ingar Helge Gimle
Claudius: Erik Hivju
Laertes: Johannes Joner
Polonius: Sverre Bentzen
Dronningen: Lise Fjeldstad
Ofelia: Annika With
Rosenkrantz: Øivin Berven
Gyldenstern: Per Gørvell
Skuespillerkongen: Petter Næss
Skuespillerdronningen: Stine Kielland Mørdre
Kaptein: Reidar Sørensen
Hoffmann: Jon Eivind Gullord
Graver: Per Jansen
Medhjelper: Torfinn Nag
Presten: Sigve Bøe
Osric: Anders Hatlo

Sendt første gang i 1988

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska