Hopp til innhold

«Carmen» direkte

Lørdag kveld kan du høre verdens mest populære opera direkte fra New York, men de første årene var historien om Carmen alt annet enn en suksess.

carmen, metropolitan opera house

KJENT OPERA: «Carmen» opplevde en popularitet som ingen andre operaer har vært i nærheten av. Si Opera, og det er «Carmen» mange tenker på.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Historien om operastykket «Carmen»:

Den franske forfatteren Prosper Mérimée fikk hele historien om sigøynerjenta Carmen for en neve sigarer fra en fyr som hadde stjålet klokka hans.

George Bizet

Georges Bizet visste nok ikke at Carmen skulle bli en av verdens mest populære operaer.

Da Mérimée hørte at tyven var buret inne tiltalt for mord, tok han sigarene med til fengslet, og der fortalte José om hvordan han mistet sin militære rang, sin inntekt og nå kanskje også livet.

Mannen mistet alt fordi han møtte Carmen. Nå ber han mannen med sigarene bringe en liten hilsen til sin barndoms pike i Pamplona. Så blir det en god historie, og etter hvert verdens mest berømte opera – «Carmen».

For forfatteren Prosper Mérimée, som skrev historien om Carmen da han besøkte Spania for første gang i 1830, var José hovedpersonen. Det er han som er fortellerens stemme.

carmen, den norske opera & ballett

MANGE ANSIKTER: Carmen har dukket opp i mange former og fasonger opp gjennom tidene. Her i Calixto Bieitis drakt fra Den Norske Opera & Ballett.

Foto: Eirik Berg / Den Norske Opera & Ballett

Frihetens egen sang

Da franskmannen George Bizet ville lage opera av denne historien, ble det til en trekanthistorie med José plassert mellom den fyrige Carmen og morsmelkerstatningen Micaëla. Micaëla – piken i Pamplona – ble skapt i operaen for å vise konflikten mellom smuglernes ville liv og hjemmets rolige røtter.

«Carmen vil alltid være fri», er noe av det siste Carmen sier før José dreper henne. Frihetens egen sang lyder fra første akt i den ranke Habanera'en. Carmen blir en av de mest utfordrende menneskene i operalitteraturen, både for sangsolisten og for publikum.

dansere Carmen

Dansere under ouverturen til Metropolitan Operas oppsetning av Carmen

Foto: Ken Howard / Metropolitan Opera

Premieren på operaen «Carmen» på Opéra-Comique i Paris i 1875 ble en fiasko. Helten var en enkel sersjant og morder, og heltinnen arbeidet på en sigarettfabrikk og var sigøyner.

Det var ikke helt lett å identifisere seg med ei gatejente og en soldat med lav moral når man bodde i de beste strøkene i Paris, og besøkte et operahus som ellers satset på familievennlige forestillinger.

Micaëla ble oppfunnet for å gjøre Carmen mindre farlig, og operaen mer smakelig for den tause majoritet som ikke ville undergrave hjemmet og familien. Det hjalp ikke å trekke noen tenner ut på historien.

Publikum fikk likevel oppleve en anstendig ung mann bli forført av en vill dame fra fjellene og dermed forsake en pen pike i hjembygda. Først etter Bizets død begynte den utemmede damen sin triumfferd verden over.

CARMEN-ballett-2015

KJÆRLIGHET OG DØD: Historien om den sigarettrøykende sigøynerjenta som forførte alle menn rundt seg var vanskelig å svelge for det franske operapublikumet.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett

En god historie

Da operaen ble satt opp i Wien, slo den an umiddelbart. I 1908 ble «Carmen» den første komplette opera innspilt på plate – under Bruno Seidler-Winklers ledelse. Etter hvert ble det gjort flere filminnspillinger av operaen, også en rytmisk versjon under navnet «Carmen Jones». «Carmen» opplevde en popularitet som ingen andre operaer har vært i nærheten av. Si Opera, og det er «Carmen» mange tenker på.

escamillo, carmen

GODT HÅNDVERK: «Carmen» er godt håndverk. Librettoen har god dramaturgi, selv om noen synes teksten og handlingen er noe enkel. Musikken veksler mellom kor og solister og talte passasjer, og er sånn passelig eksotisk farget. Noen ganger dukker det opp musikalske gjentagelser som kan minne om Wagners ledemotiv når personer entrer scenen på nytt.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Carmens karakter

Mest kjent er den cubansk-pregede arien «L'amour est un oiseau rebel» – Habanera. Arien kommer tidlig i operaen, og i tolkningen av den avslører solisten hvem hun er, tankefull og lett distansert slik Teresa Berganza synger henne, eller rå og direkte som Jessye Norman.

carmen, don josé

TRAGISK ANTIHELT: Det var vanskelig for det franske publikumet å like helten i operaen, Don José – en fattig sersjant som ender opp med å bli en morder.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Dirigenten avslører også hvem han er i denne arien. Noen akkompagnerer solisten med tunge slag, som Herbert von Karajan eller Giuseppe Sinopoli, mens andre holder solisten trygt på stram line, som Fritz Reiner eller Thomas Beecham.

Bizet er raus med musikken. Mezzosopranen Carmen får mye å spille på. Hun får speile seg i kontrasten til sopranen Micaëlas stillferdige dydighet, kvinnen som ofrer seg. Fra Carmen til Micaëla endrer musikken seg fra sterke farger til duse farger. Men i dette skarpe lyset blir Carmen verken en enkel hore eller en passiv skjønnhet som får skylda når alt roter seg til.

Carmen er en dame med vilje. Hun sier hun vil ha José i begynnelsen, men da vakler han og plikten vinner. Etter hvert blir dragningen til Carmen for sterk, men da er han ikke Carmens førstevalg lenger. Både José og Carmen er sammensatte og kan derfor bli troverdige.

Nora Sourouzian som Carmen ved Den Norske Opera

KREVENDE ROLLE: Den som skal synge Carmen må også på sett og vis "være" Carmen, mener NRKs Eivind Bøksle. Her har Nora Sourozian tatt på seg rollen ved Den Norske Opera & Ballett.

Foto: Jörg Wiesner

Lyst på mer opera? Se Poppeas kroning fra Operaen

Rollelista for oppsetningen i New York:

  • Carmen: Clémentine Margaine, mezzosopran
  • Don José, korporal: Roberto Aronica, tenor
  • Escamillo, toreador: Kyle Ketelsen, bassbaryton
  • Micaëla: Maria Agresta, sopran
  • Zuniga, løytnant: Nicolas Testé, bass
  • Moralès, korporal: John Moore, baryton
  • Frasquita: Danielle Tallamantes, sopran
  • Mercédès: Shirin Eskandani, mezzosopran
  • Lillas Pastia, vertshusholder: Stephen Paynter, talerolle
  • Le Dancaïre: smugler: Malcolm MacKenzie, baryton
  • Le Remendado, smugler: Eduardo Valdes, tenor
  • Presentert av Eivind Bøksle

Denne teksten er hentet fra en radiokommentar om Carmen, og ble publisert på NRK.no for første gang i 2009.

Kulturstrøm

  • TMZ: Limp Bizkit-bassist Sam Rivers er død

    Limp Bizkit-bassisten Sam Rivers er død, skriver TMZ.

    Han ble 48 år. TMZ viser til en post på bandets offisielle Instagram-konto.

    – I dag mistet vi vår bror. Vår bandkamerat. Vårt hjerte, skriver bandet.

    Det amerikanske bandet ble i september presentert som et av de store på festivalen Tons of Rock i 2026 i Oslo. De har aldri spilt i Norge før.

    Rivers var med å starte bandet, kjent for «Break Stuff», «Rollin’» og «Nookie» på 90-tallet, men forlot det i 2015. Årsaken var en leversykdom forårsaket av mye alkohol. Etter en levertransplantasjon kom han tilbake tre år etterpå.

    Dødsårsaken er ikke kjent.

    en mann som spiller gitar foran en folkemengde
    Foto: Yalonda M. James / AP / NTB
  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka