Hopp til innhold

«Carmen» direkte

Lørdag kveld kan du høre verdens mest populære opera direkte fra New York, men de første årene var historien om Carmen alt annet enn en suksess.

carmen, metropolitan opera house

KJENT OPERA: «Carmen» opplevde en popularitet som ingen andre operaer har vært i nærheten av. Si Opera, og det er «Carmen» mange tenker på.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Historien om operastykket «Carmen»:

Den franske forfatteren Prosper Mérimée fikk hele historien om sigøynerjenta Carmen for en neve sigarer fra en fyr som hadde stjålet klokka hans.

George Bizet

Georges Bizet visste nok ikke at Carmen skulle bli en av verdens mest populære operaer.

Da Mérimée hørte at tyven var buret inne tiltalt for mord, tok han sigarene med til fengslet, og der fortalte José om hvordan han mistet sin militære rang, sin inntekt og nå kanskje også livet.

Mannen mistet alt fordi han møtte Carmen. Nå ber han mannen med sigarene bringe en liten hilsen til sin barndoms pike i Pamplona. Så blir det en god historie, og etter hvert verdens mest berømte opera – «Carmen».

For forfatteren Prosper Mérimée, som skrev historien om Carmen da han besøkte Spania for første gang i 1830, var José hovedpersonen. Det er han som er fortellerens stemme.

carmen, den norske opera & ballett

MANGE ANSIKTER: Carmen har dukket opp i mange former og fasonger opp gjennom tidene. Her i Calixto Bieitis drakt fra Den Norske Opera & Ballett.

Foto: Eirik Berg / Den Norske Opera & Ballett

Frihetens egen sang

Da franskmannen George Bizet ville lage opera av denne historien, ble det til en trekanthistorie med José plassert mellom den fyrige Carmen og morsmelkerstatningen Micaëla. Micaëla – piken i Pamplona – ble skapt i operaen for å vise konflikten mellom smuglernes ville liv og hjemmets rolige røtter.

«Carmen vil alltid være fri», er noe av det siste Carmen sier før José dreper henne. Frihetens egen sang lyder fra første akt i den ranke Habanera'en. Carmen blir en av de mest utfordrende menneskene i operalitteraturen, både for sangsolisten og for publikum.

dansere Carmen

Dansere under ouverturen til Metropolitan Operas oppsetning av Carmen

Foto: Ken Howard / Metropolitan Opera

Premieren på operaen «Carmen» på Opéra-Comique i Paris i 1875 ble en fiasko. Helten var en enkel sersjant og morder, og heltinnen arbeidet på en sigarettfabrikk og var sigøyner.

Det var ikke helt lett å identifisere seg med ei gatejente og en soldat med lav moral når man bodde i de beste strøkene i Paris, og besøkte et operahus som ellers satset på familievennlige forestillinger.

Micaëla ble oppfunnet for å gjøre Carmen mindre farlig, og operaen mer smakelig for den tause majoritet som ikke ville undergrave hjemmet og familien. Det hjalp ikke å trekke noen tenner ut på historien.

Publikum fikk likevel oppleve en anstendig ung mann bli forført av en vill dame fra fjellene og dermed forsake en pen pike i hjembygda. Først etter Bizets død begynte den utemmede damen sin triumfferd verden over.

CARMEN-ballett-2015

KJÆRLIGHET OG DØD: Historien om den sigarettrøykende sigøynerjenta som forførte alle menn rundt seg var vanskelig å svelge for det franske operapublikumet.

Foto: Erik Berg / Den Norske Opera & Ballett

En god historie

Da operaen ble satt opp i Wien, slo den an umiddelbart. I 1908 ble «Carmen» den første komplette opera innspilt på plate – under Bruno Seidler-Winklers ledelse. Etter hvert ble det gjort flere filminnspillinger av operaen, også en rytmisk versjon under navnet «Carmen Jones». «Carmen» opplevde en popularitet som ingen andre operaer har vært i nærheten av. Si Opera, og det er «Carmen» mange tenker på.

escamillo, carmen

GODT HÅNDVERK: «Carmen» er godt håndverk. Librettoen har god dramaturgi, selv om noen synes teksten og handlingen er noe enkel. Musikken veksler mellom kor og solister og talte passasjer, og er sånn passelig eksotisk farget. Noen ganger dukker det opp musikalske gjentagelser som kan minne om Wagners ledemotiv når personer entrer scenen på nytt.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Carmens karakter

Mest kjent er den cubansk-pregede arien «L'amour est un oiseau rebel» – Habanera. Arien kommer tidlig i operaen, og i tolkningen av den avslører solisten hvem hun er, tankefull og lett distansert slik Teresa Berganza synger henne, eller rå og direkte som Jessye Norman.

carmen, don josé

TRAGISK ANTIHELT: Det var vanskelig for det franske publikumet å like helten i operaen, Don José – en fattig sersjant som ender opp med å bli en morder.

Foto: Marty Sohl / Metropolitan Opera

Dirigenten avslører også hvem han er i denne arien. Noen akkompagnerer solisten med tunge slag, som Herbert von Karajan eller Giuseppe Sinopoli, mens andre holder solisten trygt på stram line, som Fritz Reiner eller Thomas Beecham.

Bizet er raus med musikken. Mezzosopranen Carmen får mye å spille på. Hun får speile seg i kontrasten til sopranen Micaëlas stillferdige dydighet, kvinnen som ofrer seg. Fra Carmen til Micaëla endrer musikken seg fra sterke farger til duse farger. Men i dette skarpe lyset blir Carmen verken en enkel hore eller en passiv skjønnhet som får skylda når alt roter seg til.

Carmen er en dame med vilje. Hun sier hun vil ha José i begynnelsen, men da vakler han og plikten vinner. Etter hvert blir dragningen til Carmen for sterk, men da er han ikke Carmens førstevalg lenger. Både José og Carmen er sammensatte og kan derfor bli troverdige.

Nora Sourouzian som Carmen ved Den Norske Opera

KREVENDE ROLLE: Den som skal synge Carmen må også på sett og vis "være" Carmen, mener NRKs Eivind Bøksle. Her har Nora Sourozian tatt på seg rollen ved Den Norske Opera & Ballett.

Foto: Jörg Wiesner

Lyst på mer opera? Se Poppeas kroning fra Operaen

Rollelista for oppsetningen i New York:

  • Carmen: Clémentine Margaine, mezzosopran
  • Don José, korporal: Roberto Aronica, tenor
  • Escamillo, toreador: Kyle Ketelsen, bassbaryton
  • Micaëla: Maria Agresta, sopran
  • Zuniga, løytnant: Nicolas Testé, bass
  • Moralès, korporal: John Moore, baryton
  • Frasquita: Danielle Tallamantes, sopran
  • Mercédès: Shirin Eskandani, mezzosopran
  • Lillas Pastia, vertshusholder: Stephen Paynter, talerolle
  • Le Dancaïre: smugler: Malcolm MacKenzie, baryton
  • Le Remendado, smugler: Eduardo Valdes, tenor
  • Presentert av Eivind Bøksle

Denne teksten er hentet fra en radiokommentar om Carmen, og ble publisert på NRK.no for første gang i 2009.

Kulturstrøm

  • Voldsomme reaksjoner på dansk Eurovision-artist

    Danmarks Eurovision-håp, artisten Saba, forteller at hun har vurdert å trekke seg etter kraftige reaksjoner på at hun deltar i den europeiske finalen.

    Reaksjonene kommer i forbindelse med Israels omdiskuterte deltakelse i Eurovision samtidig med krigføring på Gazastripen.

    Anna Saba Lykke sier til Ekstra Bladet at hun har bearbeidet opplevelsen med psykolog, og at hun nå har valgt å stenge alle sine sosiale medier etter kraftige oppfordringer om at hun bør trekke seg.

    Saba mener det er viktig for mangfold og representasjon at hun deltar. Hun har vært åpen om at hun er skeiv, adoptert og har utfordringer med psykisk helse.

    Hun er også blant artistene som har underskrevet oppropet om fred og våpenhvile i Gaza.

    Den danske sangeren Saba, Anna Saba Lykke.
    Foto: Ida Marie Odgaard / AP
  • 3 mill. til første samiske animasjonsfilm

    Norsk filminstitutt (NFI) melder fredag at animasjonsfilmen «Kunnskapens skog / Daajroen boelte» har fått 3 millioner i produksjonstilskudd.

    Ifølge NFI handler filmen om søsknene Anta og Bräjta som følger nordlyset til den parallelle verdenen Saajve

    Totalbudsjettet på den svensk-norske samproduksjonen er på nær 23 millioner kroner.

    Oskar Östergren Njajta står for regi og manus og produksjonsselskapet Krystallplaneten i Tromsø er med fra norsk side.

    Ifølge NTB blir dette historiens første animerte samiske langfilm. Den har planlagt premiere i 2026.

    «Kunnskapens skog» / «Daajroen boelte»er tidenes første samiske animerte langfilm.
    Foto: Bautafilm
  • Israel skjerper reiserådet til Malmö

    Israelske myndigheter har skjerpet reiserådet til Malmö i forbindelse med Eurovision.

    Det skriver Israel National News.

    Reiserådet er oppgradert fra 2 til 3. Det tidligere nivået innebærer at det eksisterer en «mulig trussel», mens det nye nivået innebærer en moderat trussel. Det betyr også at israelere som har planlagt å reise til Malmö, bør revurdere om turen er nødvendig.

    Det forhøyede nivået gjelder i perioden når Eurovision arrangeres i byen.

    (NTB)