Hopp til innhold

Clash på Gryttensk

En strålende romanidè, som inspirerer til refleksjon over hva poetisk språkbruk gjør med en roman.

Frode Grytten

Frode Grytten.

Foto: Roald, Berit / NTB scanpix

The Clash ramler inn på flyplassen i New York i 1981 bare for å oppleve at den overraskende maivarmen får hårpomaden til å smelte. Dermed starter The Clash det som skulle bli en legandarisk konsertrekke på Bond`s International Casino på Times Square – med en skikkelig bad hair day. Den smeltende hårpomaden er en god metafor hvis ønsket er å gripe et band som akkurat da var på vei i en retning fansen ikke forsto.

We want the Clash

Med trippelalbumet «Sandinista» hadde bandet fortalt verden at punken var så ettertrykkelig over. Hvis det finnes en kveld i populærmusikkens historie når punken dør og hiphopen blir født, så må det være denne kvelden når hiphop-gründerne Grand Master Flash and The Fourious Five blir buet av scenen av et nærsynt publikum som skriker «We want the Clash»!

The Clash flaug inn til New York ein maiettermiddag i 1981. Varmen slo mot dei på flytrappa. Kravla ned i skjortekragene. Seig inn i Dr. Martens-skorne. Klaska inn i taxiane. Sommaren var her, og på gatehjørna kunne ein høre folk sukke. Endelig. Nydelig. Problemet var at varmen fikk pomaden til å smelte.

Frode Grytten / Brenn huset ned

Etter denne spreke starten faller romanen inn i et klassisk, gryttensk toneleie. Den ene poetiske setningen, avløser den andre. Grytten skriver så poetisk og gyngende at det nærmer seg prosadiktning.

Gryttensk

«Brenn huset ned» er altså en veldig kontrollert roman, fortalt etter tur av de fire bandmedlemmene. Men selv om den ene er en forfengelig lykkejeger, en er politisk og en annen er på kjøret, så låter de alle ganske likt. Gryttensk! Er det så noe å innvende mot Grytten når han er på sitt mest Gryttenske? Er det slik at den poetiske formen skaper avstand og dermed mindre engasjement?

Mulig innvending: Romanen eksploderer aldri i ansiktet ditt, som for eksempel «Bølle på døra» av amerikanske Jennifer Egan. Også den var en rockroman, som i likhet med denne romanen tematiserer hvordan tiden er en brutal jævel som til slutt knekker selv de vakreste, og udødelige rockestjerner (og de råtneste managere).

I norsk samtidslitteratur er Grytten han som går blant alle bunadene i en norsk vestlandsfjord med en t-skjorte med «New York» på brystet. Ibland vrir han stilen sin over i det satiriske som i den - ikke helt vellykkede - «Saganatt». Andre ganger parodierer han krimsjangeren og Haruki Murakami som i den - (sett i ettertid) - kanskje mer vellykkede - «Flytande Bjørn».

Regnvær i Fyllingsdalen

Det hadde gått an å se for seg en helt annen roman om The Clash. En skitnere, mer scrapbook-preget affære, der Grytten hadde lagt alle kildene sine åpne, og brakt inn seg selv der han sitter i regnværet i Fyllingsdalen.

Men da hadde vi kanskje gått glipp av det poetiske, og der ligger det en særegen kvalitet, vil jeg hevde. Kanskje er det nettopp det poetiske som er det «urgryttenske»?

Kulturstrøm

  • Låter fra Universal Music på vei tilbake til TikTok

    Musikk fra Universal Music vil igjen bli tilgjengelig på videoplattformen TikTok, melder partene i en pressemelding.

    Det skjer etter at partene har blitt enige om en ny lisensavtale.

    Universal Musics musikk har vært borte fra TikTok siden 1. februar i år.

    Universal Music mente den gang at TikTok forsøkte å bygge en musikkbasert virksomhet uten rettferdig betaling for musikken.

  • Gitarlegenden Duane Eddy er død

    Eddy døde av kreft på sykehuset Williamson Health, opplyser kona Deed Abbate, ifølge nyhetsbyrået AP.

    Duane Eddy var født i delstaten New York, men bodde i Arizona da han fikk sitt store gjennombrudd med låten «Rebel-'Rouser» i 1958. Han ble også kjent for blant annet «Because They're Young» og sin versjon av Henry Mancinis «Peter Gunn».

    Eddy betegnes som en av rockehistoriens mest innflytelsesrike instrumentalister og var en stor inspirasjonskilde for artister som George Harrison, Bruce Springsteen og John Fogerty, skriver Guitar World.

    (NTB)

    Duane Eddy under Stagecoach Music Festival i Indio i California i 2014.
    Foto: AP
  • Fausa og Antonsen til scenen sammen

    Atle Antonsen, Trond Fausa og Vidar Magnussen er blant skuespillerne som er klare for komedien «Peter Pan går til helvete» på Chateau Neuf i januar 2025.

    Ifølge en pressemelding blir oppsetningen den første norske versjonen av «Peter Pan Goes Wrong», som er spilt på Broadway og West End tidligere.

    Kim Haugen skal regissere og Bjarte Hjelmeland er produsent, og også Siw Anita Andersen, Nils-Ingar Aadne, Kristine Grændsen, Jan Martin Johnsen, Modou Bah og Tiril Heide-Steen står på rollelisten.

    Lena Kristin Ellingsen og Trond Fausa Aurvag på «Oppenheimer»-premiere i London i 2023.
    Foto: Vianney Le Caer / Invision / AP