Hopp til innhold

– At Lambda skal til Veneziabiennalen endrer ingen ting

– Jeg synes ikke «Lambda» er spesielt pen om den skal til Venezia eller ikke, sier Carl I. Hagen.

Carl I. Hagen

Carl I. Hagen synes ikke Lambda er spesielt pen, og mener det ikke er av betydning at det skal delta i Veneziabiennalen.

Foto: Vegard Lien/NRK

– Dette endrer ingen ting. «Lambda» er ferdig. De kan gjerne snakke om og se på historie og tegninger så mye de vil, men dette har ingen praktisk betydning for Oslo, sier Carl I. Hagen.

Herreros Arquitectos og Lambda er plukket ut til å delta i Veneziabiennalen, verdens viktigste festival for kunst og arkitektur.

– Lambda er ikke spesielt pen

Carl I. Hagen mener at så lenge «Lambda» er skrinlagt av Oslo bystyre, så har en Veneziabiennal fra eller til ingen betydning.

– «Lambda» er nedstemt. Jeg synes ikke bygningen er spesielt pen uansett om den skal til Venezia eller ikke, sier han.

Lambda

Munch-museet som Herreros Arquitectos har sett det for seg.

Foto: Herreros

Men kampen om «Lambda» er ikke helt avgjort, ifølge byggets forkjempere. Det er ikke lenge siden NRK skrev at Miljøpartiet de grønne snur og likevel går inn for Lambda som alternativ til Tøyen og Nasjonalgalleriet.

– En internasjonal anerkjennelse

Det er Høyre, Venstre og KrF som har ønsket et Munch-museum i Bjørvika. Høyrepolitiker og leder i kultur- og utdanningskomiteen, Øysten Sundelin, er svært positiv til oppmerksomheten «Lambda» nå får.

Fredrik Torp

Fredrik Torp

Foto: Karen Riekeles Frivik

– Dette er en internasjonal anerkjennelse av bygget, og det sier jo litt, sier han til NRK.no.

Han tror skepsisen og negativiteten rund Lambda-prosjektet er som alle andre arkitektoniske prosjekter.

– All arkitektur trenger tid for å modnes. Det river og sliter i oss, og det er alltid splittelse i slike saker. Men denne anerkjennelsen «Lambda» nå får, kan kanskje løfte prosjektet fram mer positivt, sier Sundelin.

– En spennende Lambda-høst i vente

Libe Rieber-Mohn

Libe Rieber-Mohn

Foto: Bjurn Avlesen

Høyre har vært de største forkjemperne for «Lambda», og Sundelin håper nå at Veneziabiennalen kan være til hjelp for en ny debatt som har pågått over flere år.

– Med denne nyheten blir det en spennende Lambda-høst, og dette blir en god start på debatten, sier høyrepolitikeren.

– Veneziabiennalen ingen betydning

Arkitekt Fredrik Torp sier det er hyggelig for Herreros at han blir invitert til Venezia, men at det ikke er noe å legge vekt på.

– Det har ingen betydning. Venezia vurderer ikke dette prosjektet som et prosjekt i Oslo by. De har ikke vurdert «Lambda» i forhold til andre muligheter i Oslo, sier han.

Han mener fremdeles at bygningen ikke er noen god museumsløsning.

– Jeg ser ikke for meg et Munchmuseum stablet i 11 etasjer. Jeg vil ha et mer stillferdig bygg, et roligere bygg, og det vil jeg ha på Tøyen, sier Torp.

– Blir neppe noen ny debatt

Lambda lobby

Lambdas lobby, tegnet av Herreros Arquitectos.

Foto: Herreros

Varaordfører i Oslo, Libe Rieber-Mohn (Ap), tror ikke det kommer til å skje noe nytt i Lambda-debatten selv om bygget skal til Veneziabiennalen.

– Lambda-prosjektet ble lagt i en skuff i fjor. Flertallet stemte nei, så det blir neppe noen ny debatt rundt det nå, sier hun.

Hun sier det er mer enn bare det estetiske ved bygget som har skapt diskusjon, blant annet beliggenhet, og romløsning. At bygget er høyt og skygger for utsikten, har også vært en av årsakene til at det har blitt forkastet.

– Men det er jo uansett hyggelig for arkitekten at han får anerkjennelse for jobben sin, sier Rieber-Mohn.

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB