Hopp til innhold

– Fengselet kan skape et helt nytt menneske

Traumatiske krigsopplevelser, politisk aktivisme og en rekke fengselsopphold har vært med på å forme Ko Un som poet.

Ko Un

Den sør-koreanske poeten Ko Un gjester denne uken litteraturfestivalen på Lillehammer. Dette er hans tredje besøk til Norge.

Foto: Ana Leticia Sigvartsen / NRK

Denne uken kryr gatene i OL-byen Lillehammer av forfattere, journalister og lesere.

Blant de største trekkplastrene på årets litteraturfestival er den koreanske poeten Ko Un, som i flere år har blitt betraktet som aktuell kandidat til Nobelprisen i litteratur.

Levde som buddhistmunk i ti år

Ko Un er en av Sør-Koreas mest anerkjente forfattere, med over hundre bøker (152, ifølge han selv) og en rekke priser bak seg.

Onsdag holdt han hovedforedraget under litteraturfestivalen, tirsdag møtte han utenriksminister Jonas Gahr Støre til samtale om politikk og litteratur, og fredag deltar han på poetisk festaften med syriske Adonis og polske Adam Zagajewski.

Dette er hans tredje norgesbesøk. Her er han kanskje mest kjent for diktsamlingen Hva, som kom på norsk i 2007 og inneholder dikt som er påvirket av den koreanske varianten av zen-buddhisme.

Ko Un levde selv som buddhistmunk i ti år etter at Koreakrigen brøt ut i 1950.

– Det var ikke jeg som bestemte meg for å bli munk. På den tiden var det ingen som kunne bestemme over sitt eget liv. Halvparten av vennene mine døde under krigen, og de av oss som overlevde var omringet av død, forteller forfatteren til NRK.no.

– Jeg rømte fra min hjemby og møtte tilfeldigvis en buddhistmunk som vandret omkring etter å ha kommet ned fra fjellene. Jeg fulgte etter ham, og etter det sank jeg bare inn i buddhismen.

Forsøkte å ta sitt eget liv

Olav H. Hauge

Ko Un sier han er en stor beundrer av Olav H. Hauges diktning.

Foto: NRK

Hans første diktsamling, Pian-gamseong, kom ut i 1960. To år senere forlot han tempelet, og i 1970 forsøkte Ko, som var sterkt traumatisert av opplevelsene under krigen, for andre gang å ta sitt eget liv.

– Da jeg var liten gutt drømte jeg om å bli kunstmaler, men ett år før krigen fant jeg en diktsamling skrevet av en spedalsk poet. Jeg leste diktene hans og jeg gråt og gråt, forteller han.

– Da krigen brøt ut i 1950 ble min drøm om å bli kunstner eller poet knust. En gang mens jeg var munk begynte jeg å skrive noe, og det ble et dikt.

– Fengselet er en forlengelse av vår verden

På 1970-tallet, under president Park Chung-hees regime, ble Ko Un mer og mer engasjert i sosiale og politiske saker. På grunn av sin aktivisme havnet han flere ganger i fengsel.

Forfatterens mest alvorlige tiltale, i 1980, lød på fengsel i 20 år, men han ble benådet og sluppet fri etter to år.

– Jeg har vært i fengsel fire ganger. I Korea pleier vi å si at man får én stjerne for hver gang man blir fengslet, så jeg ble kalt «firestjerners general», sier Ko Un munter, før minen blir mer alvorlig.

– Fengselet er ikke en verden som er atskilt fra vår, det er en forlengelse av den. Men jeg erfarte også en mer konsentrert verden der.

– Jeg møtte mange av de fattigste og mest upriviligerte. Fengslet er et sted som ødelegger et menneske, men samtidig kan det også ende opp med å skape et helt nytt menneske, forklarer Ko.

Ko Un

Ko Un på en pressekonferanse i Seoul i fjor.

Foto: LEE JAE-WON / Reuters

Takknemlig for de mørke opplevelsene

På sin nettside skriver Ko Un at «The universe and space, the imensities of time are the stage for poems. Even a very short love song or elegy is a poem of the universe. That explains why poems should faithfully fulfill their public obligations to the world.»

Hva slags forpliktelser snakker du om her?

– Jeg er en person som kommer fra et visst land, jeg er en borger av et visst samfunn og jeg har tilknytninger til visse grupper. Dette betyr at jeg som menneske er entall, men også flertall. Jeg lever i en ekstremt privat verden, men jeg ønsker å skrive om universelle ting, svarer Ko.

Han sier at alt det vanskelige som han har vært gjennom, har vært med på å forme hans identitet som poet.

– Et tre har utstått vind og regn for å fortsette sin eksistens. Jeg har vært gjennom mange prøvelser og lidelser, selv om jeg bare er et trivielt menneske. Både morgenduggen og solstrålene, så vel som det dypeste nattemørket, er grunnene til at jeg er den jeg er og til at jeg skriver det jeg skriver, forteller han.

– Derfor er jeg takknemlig for alle disse tingene.

Til slutt spør NRK.no Ko Un om han jobber med noen nye tekster.

– Folk sier at jeg allerede har gitt ut mange bøker. Men for meg er det flere tekster som venter på å bli skrevet, og de venter i en lang kø på å bli skrevet av meg.

This man sank so deep into meditation
he lost his sight for good
but heaven's eyes opened.
He sees all that exists.

Ko Un, «Blind Aniruddha» / «What?», Parallax Press

Looking back
Hey!
There's no trace of the mountain I've just come down.
Where am I?
The autumn breeze tosses and turns lifeless
like a cast-off snakeskin.

Ko Un, «Walking down a mountain» / «What?», Parallax Press

Kulturstrøm

  • Ingen nordmenn har klart det etter dem

    Lørdag 19.oktober 1985 ringte telefonen i leiligheten der Morten, Magne og Pål bodde i London. Det var med beskjeden om at låta deres Take On Me hadde nådd 1.plass på den amerikanske Billboard Hot 100-lista. Nå hadde a-ha den singelen som var mest spilt på radioer og mest kjøpt av folk i hele USA. Etter det har ingen nordmenn hatt musikk på toppen av den listen!

    -Vi startet på toppen sier Magne Furuholmen i intervjuet du kan høre i Musikklivet, og denne endret alt.

    Take On Me startet som "The Juicy Fruit Song", med bare melodien og riffet til Magne og Pål i deres første band Bridges. Mortens sang på refrenget er inpirert av Richard Strauss «Also sprach Zarathustra». Tempoet er like raskt som en moderne technolåt. Og videoen med tegneseriesekvensen var banebrytende, og ofte etterlignet siden.

    40 år senere listes Take On Me fortsatt opp blandt popens beste låter. Riffet gjør sangen gjenkjennlig på få sekunder. Og fortsatt er det nesten umulig å synge som Morten på refrenget, som går over 2 1/2 oktav.
    - Den var ikke laget for å være noen sing-a-long, forteller Magne i Musikklivet.

    Morten Harket, Magne Furuholmen og Paul Waaktaar-Savoy
    Foto: Michael Ochs Archives / Getty Images
  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB