NRK Meny
Normal

– Bør tåle negativ kritikk

Superblogger «Voe» gir seg på grunn av negative tilbakemeldinger. – Det bør man tåle som blogger, sier bloggkollega «Vampus».

Blogger Emilie Nereng alias "Voe"

Blogger Emilie «Voe» Nereng er sliten, og slutter å blogge. Her fra opptredenen under Topp 20-showet på Rådhusplassen i Oslo i fjor.

Foto: Lien, Kyrre / Scanpix

Søndag kveld publiserte den femten år gamle bloggeren Emilie Nereng, bedre kjent som «Voe», et innlegg der hun forteller hvorfor hun gir seg.

Hun skriver bloggen har ført med seg mye negativt som har vært vanskelig for henne å håndtere, og peker særlig på kommentarene under hver bloggpost.

– Hun bør tåle kommentarene

Heidi Nordby Lunde alias Vampus

Blogger Heidi Nordby Lunde.

Blogger og samfunnsdebattant Heidi Nordby Lunde, alias «Vampus», mener at man bør tåle negative kommentarer når man forteller om livet sitt gjennom en blogg på den måten «Voe» har gjort.

– Det gjør vondt, det er selvsagt kjipt, men man bør takle slemme kommentarer hvis man velger å utlevere seg i en blogg. Jeg ville tro at Nereng og faren Erlend, som har håndtert bloggen og vært hennes manager, var så proffe at de takla dette, sier Nordby Lunde.

Hun mener en blogg reflekterer samfunnet vi lever i, og at en blogger derfor ikke kan forvente at alle vil være fans.

– Når man skriver om mote, klær og utseende vil kommentarene dreie seg om nettopp det. Det er ikke annerledes på internett enn hvordan det er i skolegården, eneste forskjellen er at på nettet kan man gi anonym feedback direkte, sier hun.

Hun legger til at hun har forståelse for at femten år gamle Nereng nå velger å prioritere andre ting enn blogging.

Å være på 1. plass [på popularitetslista på blogg.no, journ. anm.] bærer med seg mange goder. Men det bærer også med seg en stor og tung sekk med negative ting, som akkurat nå er altfor tung for meg å bære. Jeg har blitt sliten, rett og slett!

Emilie «Voe» Nereng i sitt siste blogginnlegg

– Et sunt forbilde

Medieviter Karoline Tømte

Medieviter Karoline Tømte

Foto: Erlend Bronken

Emilie Nereng starta å blogge om livet sitt under aliaset «Voe» for tre år siden. Bloggen har vokst til å bli landets største, med mellom 60.000 og 70.000 treff daglig.

Bloggen hennes blir klassifisert som en «rosablogg» - en blogg skrevet av tenåringsjenter med jevnaldrende som målgruppe, om tema knytta til dagligliv, mote og livsstil.

Medieviter Karoline Tømte ved Senter for IKT i Utdanningen har forska på blogging. Hun mener «Voe» har vært et sunt forbilde for målgruppa.

– «Voe» har gitt et ansikt til veldig mange jenter. I jungelen av «rosablogger» har hun vært et sunt og godt forbilde. Hun skriver om uskyldige ting, og virker som en reflektert og oppegående jente, sier hun.

Video 3302ffb7-6975-414b-a8d5-ca5c7ec24a3b.jpg

VIDEO: Emilie Nereng og foreldrene om «Voe»s blogg. Fra januar 2010.

– Krever mye oppmerksomhet

Tømte er ikke overraska over at «Voe» nå legger tastaturet på hylla.

– Det kan hende at bloggere som får mye oppmerksomhet ikke orker å holde på i lengden. Det som i utgangspunktet skulle være morsomt kan vise seg å kreve mer energi enn det de hadde tenkt. Hvis folk i tillegg reagerer negativt kan bloggerne miste lysten til å fortsette, sier Tømte.

«Voe» har også prøvd seg på andre arenaer. Den anerkjente musikkprodusenten David Eriksen jobba med henne i fjor, og samarbeidet resulterte i poplåta «Don't Talk To Me».

Hun har også holdt foredrag om bruken av bloggmediet for kunnskapsminister Kristin Halvorsen og deler av næringslivet.

Video nsps_upload_2010_1_19_16_8_51_1073.jpg

VIDEO: «Voe» mottatt som superstjerne i forbindelse med et foredrag i Tromsø. Fra januar 2010.

– Strategisk klok
Sosiolog Jan Frode Haugseth

Sosiolog Jan Frode Haugseth

Foto: Maren Agdestein

Sosiolog Jan Frode Haugseth forsker på internett og digital teknologi ved NTNU. Han mener Nereng og faren har vært strategisk kloke i bygginga av «Voe» som merkevare.

– Nereng har brukt bloggen som en plattform til å skaffe seg kontakter blant anna innen musikkbransjen. Hun er en typisk «proffblogger» som behersker tradisjonelle medier i tillegg til bloggeformatet, og hun har hatt sin far som en strategisk drivkraft, sier han.

– Et flyktig medium

Norges største bloggportal blogg.no har rundt 400.000 registrerte norske blogger. Medieviter Karoline Tømte sier andre bloggere vil få like stor status som «Voe».

– Hun er den største bloggstjerna som har vært, men det vil komme noen andre. På linje med andre superstjerner og kjendiser vil vi nok også ha store bloggnavn, sier Tømte, og legger til:

– Men det er viktig å huske på at de femten minuttene med kjendiseri er ekstra tydelige på internett på grunn av mediets flyktige natur. Det krever stor innsats å holde på lesernes oppmerksomhet, og Nereng synes nå de negative konsekvensene har blitt tyngre enn de positive. Derfor velger hun å gi seg på topp.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.
Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.

Video «Voe» opptrer på Rådhusplassen

VIDEO: «Voe» opptrer under Topp 20-showet i juni 2010.