Søndag kveld publiserte den femten år gamle bloggeren Emilie Nereng, bedre kjent som «Voe»,
Hun skriver bloggen har ført med seg mye negativt som har vært vanskelig for henne å håndtere, og peker særlig på kommentarene under hver bloggpost.
– Hun bør tåle kommentarene
Blogger og samfunnsdebattant Heidi Nordby Lunde, alias
mener at man bør tåle negative kommentarer når man forteller om livet sitt gjennom en blogg på den måten «Voe» har gjort.– Det gjør vondt, det er selvsagt kjipt, men man bør takle slemme kommentarer hvis man velger å utlevere seg i en blogg. Jeg ville tro at Nereng og faren Erlend, som har håndtert bloggen og vært hennes manager, var så proffe at de takla dette, sier Nordby Lunde.
Hun mener en blogg reflekterer samfunnet vi lever i, og at en blogger derfor ikke kan forvente at alle vil være fans.
– Når man skriver om mote, klær og utseende vil kommentarene dreie seg om nettopp det. Det er ikke annerledes på internett enn hvordan det er i skolegården, eneste forskjellen er at på nettet kan man gi anonym feedback direkte, sier hun.
Hun legger til at hun har forståelse for at femten år gamle Nereng nå velger å prioritere andre ting enn blogging.
– Et sunt forbilde
Emilie Nereng starta å
om livet sitt under aliaset «Voe» for tre år siden. Bloggen har vokst til å bli landets største, med mellom 60.000 og 70.000 treff daglig.Bloggen hennes blir klassifisert som en «rosablogg» - en blogg skrevet av tenåringsjenter med jevnaldrende som målgruppe, om tema knytta til dagligliv, mote og livsstil.
Medieviter Karoline Tømte ved
har forska på blogging. Hun mener «Voe» har vært et sunt forbilde for målgruppa.– «Voe» har gitt et ansikt til veldig mange jenter. I jungelen av «rosablogger» har hun vært et sunt og godt forbilde. Hun skriver om uskyldige ting, og virker som en reflektert og oppegående jente, sier hun.
– Krever mye oppmerksomhet
Tømte er ikke overraska over at «Voe» nå legger tastaturet på hylla.
– Det kan hende at bloggere som får mye oppmerksomhet ikke orker å holde på i lengden. Det som i utgangspunktet skulle være morsomt kan vise seg å kreve mer energi enn det de hadde tenkt. Hvis folk i tillegg reagerer negativt kan bloggerne miste lysten til å fortsette, sier Tømte.
«Voe» har også prøvd seg på andre arenaer. Den anerkjente musikkprodusenten David Eriksen jobba med henne i fjor, og samarbeidet resulterte i poplåta «Don't Talk To Me».
Hun har også holdt foredrag om bruken av bloggmediet for kunnskapsminister Kristin Halvorsen og deler av næringslivet.
- LES:
- LES:
– Strategisk klok
Sosiolog Jan Frode Haugseth forsker på internett og digital teknologi ved NTNU. Han mener Nereng og faren har vært strategisk kloke i bygginga av «Voe» som merkevare.
– Nereng har brukt bloggen som en plattform til å skaffe seg kontakter blant anna innen musikkbransjen. Hun er en typisk
som behersker tradisjonelle medier i tillegg til bloggeformatet, og hun har hatt sin far som en strategisk drivkraft, sier han.
– Et flyktig medium
Norges største bloggportal blogg.no har rundt 400.000 registrerte norske blogger. Medieviter Karoline Tømte sier andre bloggere vil få like stor status som «Voe».
– Hun er den største bloggstjerna som har vært, men det vil komme noen andre. På linje med andre superstjerner og kjendiser vil vi nok også ha store bloggnavn, sier Tømte, og legger til:
– Men det er viktig å huske på at de femten minuttene med kjendiseri er ekstra tydelige på internett på grunn av mediets flyktige natur. Det krever stor innsats å holde på lesernes oppmerksomhet, og Nereng synes nå de negative konsekvensene har blitt tyngre enn de positive. Derfor velger hun å gi seg på topp.