– Murdoch ikke skikket til å lede internasjonalt selskap

Rupert Murdoch er ikke skikket til å lede et internasjonalt selskap, mener britiske parlamentarikere.

Rupert Murdoch

Mediemogul James Murdoch er ikke skikket til å lede et internasjonalt selskap, mener britiske parlamentarikere.

Foto: OLIVIA HARRIS / Reuters

– Rupert Murdoch har villedet myndighetene, og er ikke skikket til å lede et stort internasjonalt selskap.

Slik konkluderer britiske parlamentarikere i en ny rapport om telefonavlyttingsskandalen i Murdochs medieselskap News Corporation.

– Lukket bevisst øynene

Det britiske parlamentets kulturkomité startet arbeidet med rapporten kort tid etter at den kontroversielle britiske avisen News of the World ble lagt ned i juli i fjor.

Bakgrunnen for nedleggelsen var avsløringene om avisens omfattende bruk av ulovlig telefonavlytting som journalistisk metode.

Spesielt vakte det sterke reaksjoner da det kom fram at avisens journalister hadde hacket seg inn på telefonsvareren til 13 år gamle Milly Dowler, som ble kidnappet og drept i 2002.

Rapporten slår fast at ledelsen i selskapene som eide avisen, News International og News Corporation, bevisst lukket øynene for telefonavlyttingen.

Dermed mener de mediemogulen James Murdoch og hans sønn James må stå til ansvar.

Delt langs partilinjer

Ikke hele komiteen bak rapporten ønsket å inkludere kommentarer om Murdochs ansvar i saken og hans skikkethet som leder av et stort internasjonalt selskap.

Alle de fire komitémedlemmene fra statsminister David Camerons konservative parti, Tory, nektet å godkjenne kommentarene om Murdoch.

Men med stemmene fra Labour og liberaldemokratenes medlemmer ble de likevel vedtatt.

Ett av Torys komitémedlemmer, Louise Mensch, beskyldte opposisjonspartiene for å bruke rapporten til å påvirke den britiske kringkastingsmyndigheten Ofcom.

Ofcom er nå i ferd med å vurdere om TV-selskapet BSkyB, som Murdochs News Corporation eier 39 prosent av, fortsatt er skikket til å beholde lisensen sin i Storbritannia.

Murdoch slår tilbake

– Komiteens kommentarer er uberettigete, skriver Murdochs News Corporation i en pressemelding.

Selskapet påpeker at komiteen er delt langs partipolitiske skillelinjer, og sier i tillegg at de allerede har gjort grep for å rette opp i de feilene som rapporten dokumenterer at har vært begått.

Dagen etter at rapporten ble lagt fram, gikk BSkyB offensivt med forsikringer om at de fortsatt er skikket til å sende TV i Storbritannia.

Selskapet viste til gode resultater hittil i år, og understreket at BSkyB og News Corporation er to ulike selskaper, skriver nyhetsbyrået AFP.

Telefonavlyttingsskandalen i Murdochs selskaper hindret News Corporation i å få full kontroll over BSkyB i fjor.

4. april gikk Rupert Murdoch av som styreleder i BSkyB, for å unngå at selskapet skulle bli assosiert med avlyttingsskandalen.

Kulturstrøm

  • Klart for sist akt

    I natt er det slutt for verdens største TV-serie, «Game of Thrones». Siden første episode i 2011 har serien blitt tidenes mest sette, mest nedlastede og dyreste. Siste sesong koster 130 millioner kroner - per episode. NRK Filmpolitiets Marte Hedenstad oppsummerer en epoke her:

    Game of Thrones
    Foto: Helen Sloan / AP
  • Norsk danser avhørt i Israel

    Den norske danseren Mona Berntsen, som viste det palestinske flagget under ESC-finalen, sier hun ble avhørt på flyplassen i over halvannen time. Under Madonnas pauseopptreden i Eurovision-finalen lørdag, avsluttet Berntsen det hele med å vise det palestinske flagget gjennom å bære det på ryggen sin på scenen. (NTB)

    To av Madonnas dansere med politisk markering
    Foto: ORIT PNINI / AFP