Hopp til innhold

6 kunstvettregler for ferskinger

98 % av samtidskunsten er dritt, sier kunstformidler Nick Gray. Her er snarveiene du trenger for å bli kunstkjenner:

Thomas og Trollkrem

Programlederjobben i 'Thomas og Den vanskelige kunsten' har budt på mange horisontutvidende opplevelser. Her er Thomas Alkärr avbildet sammen med kunstnerduoen Trollkrem

Foto: Simon Skreddernes / Coup Agency

Jeg har alltid drømt om å forstå kunst, men jeg kan ingen ting! Derfor har jeg det siste året som programleder i NRK2-serien «Thomas og den vanskelige kunste prøvd å gjøre kunsten min.

Det er tøft for en fersking å ta seg fram i kunstjungelen: Hva er god kunst, og hva er dårlig? Jeg synes det er vanskelig å se forskjellen, for jeg må innrømme at jeg har mye mindre peiling på kunst enn jeg kunne ønske. Men gjennom å dra ut på min egen kunstreise, har jeg plukket opp ett og annet.

Jeg har fått noen utrolige opplevelser og har snakket med folk som sier ting om kunst jeg ikke trodde jeg skulle få høre. Slik som Nick Gray som vi intervjuet i New York, han kaller seg kunstmisjonær, og mener at 98 % av all samtidskunst er dritt. Han vil peke oss i retning av de gode kunstopplevelsene så vi får mest tid med det som er bra, og mulighet til å lære å elske kunst.

Men er du kunst-newb slik som meg, så har du en vei å gå for å komme dit. Da kan det være godt å ha noen kunstvettregler med seg på turen:

1. Ikke lat som at du skjønner alt fra start
For å lære mest mulig kan det være lurt å ikke late som du vet alt fra før. Hvis du ikke vil vise hvor dypt uvitenheten din stikker, er et smart tips å si minst mulig til å begynne med. Ikke gå rett på kunstanalyse, erfaring viser at du vil bli avslørt fortere enn du rekker å si "jeg prøver for hardt". Kryss fingrene for at du møter folk som har lyst til å hjelpe deg.

Dyr kunst eller billig dekorasjon?

NEWBIE: I møte med samtidskunsten kan det være vanskelig å vite hva som er kunst, og hva som rett og slett er dekor. Hjemme hos kunstsamlerene Shelley og Phil Aarons i NY finnes begge deler, og blir det klart at ferskinger lett kan ta feil...

2. Ikke glem å lytte til erfarne kunstfolk
Som kunstnovise kan du regne med at ALLE er mer erfarne enn deg. Snakk med gamle ringrever, men også med de nyforelska kunstfolkene, de som nettopp har knekket koden og som fortsatt er litt vimsete i hodet av denne nyoppdagede kjærligheten. De husker fortsatt hvordan det er å være deg, altså en som ikke har funnet ut av det.

Thomas med kunstmisjonær Nick Gray

HELT FRELST: Nick Gray kaller seg kunstmisjonær, han ser det som sin oppgave å bringe det glade

3. Ikke tro du kan alt, overlat strippingen til profesjonelle

Hvis du likevel føler at du absolutt trenger å ta av deg klærne for kunsten, for det er lov altså, så må du huske en ting: Tyggegummi. Ikke fordi det får deg til å føle deg som en tenåring igjen, men fordi du må lure hjernen din til å tenke på hva som helst annet enn at du er naken i et rom fullt av påkledde folk, og at alle stirrer på deg. Og det funker!

Thomas som aktmodell

UTEN EN TRÅD: For å komme i nærkontakt med kunsten, hvorfor ikke rett og slett kle seg naken?

4. Ikke glem å kle deg etter forholdene når du skal på galleri
Det klassiske bildet av et kunstgalleri er den hvite boksen, og den ser omtrent lik ut overalt. Men hvis galleriet du skal besøke tilfeldigvis er plassert på fjorten meters dyp på havets bunn kan det hende at du trenger mer enn en lys lindress og et hvitvinsglass.

Museum på havets bunn

PÅ DYPT VANN: En reise i kunstens verden kan ta deg ut på dypt vann, dog sjelden i så bostavelig forstand som her, på Jason deCaires Taylor.undervannsutsilling i Lanzarote.

5. Ikke dropp forberedelsene – meld deg på kurs
Man kan aldri være forberedt nok, og det finnes kurs for alt mulig her i verden. Også for performance-kunst. Like pinlig som det er starten, like lurt er det å kaste seg inn i en verden som du ikke kan noe om fra før. Særlig hvis du bortimot forakter performance fordi du synes det er irriterende, provoserende og bare rart. Før du tar det kurset, altså.

Thomas tar et kurs i performance-kunst

I VILLREDE: På performance-kurs har kunstinteresserte fra hele Europa meldt seg på. Men hva er det egentlig man skal lære der?

6. Ikke gi deg hvis du virkelig vil ha et svar
Hvis du lurer på hva kunstnere egentlig vil si med kunsten sin, må du bare spørre. Det verste som kan skje er at kunstnerne blir provoserte og nekter å svare. Slik gikk de da kunstnerduoen Trollkrem ble spurt om hva meningen bak bildene hvor de poserer nakne brunmalte fra topp til tå, fulle av fjær og teaterblod:

Thomas og Trollkrem

FASINERENDE OG VANSKELIG Å FORSTÅ: Hva vil dere egentlig si med kunsten deres? Dette er ikke spørsmål Trollkrem-duoen Jennie Hagevik Bringaker og Tor Erik Bøe er spesielt begeistret for å få, viser det seg.

I NRKs nettspiller kan du se Tomas og den vanskelige kunsten,

Kulturstrøm

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Ifølge kildene til TMZ fikk Frehley en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden. Fallet førte også til at han innstilte en planlagt turné.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska

  • Hederspris til P4-profil

    Bjørn Faarlund (61) er tildelt Prix Norges hederspris for 2025. Det er den høyeste utmerkelsen i norsk radio- og podkastbransje.

    Faarlund har vært programleder for P4s Radiofrokost i 25 år, og var før det en profilert nærradiostjerne i Radio 1 Oslo.

    – Årets hederspris går til en programleder som har vært en fast følgesvenn for det norske folk gjennom flere tiår - en ekte venn i øret, skriver juryen i sin begrunnelse.

    Prisen ble delt ut under åpningen av bransjekonferansen Lyddager.