Hopp til innhold

En eksklusiv stilstudie

Å sitte ringside i to timer med Truls Mørk og Håvard Gimse i tett kammerspill gir en følelse av ekstrem luksus. Samspillet i deres første Beethoven-konsert på Festspillene ble en lekende stilstudie på sjeldent høyt nivå.

Truls Mørk og Håvard Gimse i Håkonshallen

Truls Mørk og Håvard Gimse i Håkonshallen.

Foto: Linn Helmich Pedersen

Ragnhild Veire anmelder fra Festspillene i Bergen

For dette var et dypdykk i Beethoven-universet, med hele tre av komponistens sonater fra tidlig til sen epoke, samt et variasjonsverk. Truls Mørk er perfeksjonist og begge har en sterk tilsteværelse i øyeblikket. Det ble en morsom og luksuriøs opplevelse å kunne følge forskjellene i disse stykkene på nært hold.

Byttet roller

Karakterene fra den første, tidlige Beethoven-sonaten til den påfølgende, sene 4.sonaten var som natt og dag. Sonate nr 1 ble en lekker lek med de klassiske faste formene, hvor det ofte var pianisten Håvard Gimse som trakk og dro med rytmiske elegante spark og finter. Mens i den påfølgende, romantiske Sonate nr 4 var det Truls Mørk med sin store cellotone som tok fullstendig styringen på skuta.

Der lokket ham frem vakker evighetsmusikk som jeg gjerne skulle ha brukt i min egen begravelse.

Radikal klangutforskning

Håvard Gimse

Pianist Håvard Gimse. Foto: Presse

Foto: John Andresen

Da Beethoven skrev Sonate nr. 4 i 1815 var han så godt som døv og lagde radikal musikk. Han kalte stykket for "Den frie sonaten". Og nettopp Truls Mørks frie foredrag, i kontrast til de tidligere stramme formene, fikk Adagiosatsen til å stå ut som et av konsertens sterkeste øyeblikk. Mørks store cellotone har uendelig av nyanser. Langsomme setninger fikk hvile radikalt lenge mellom de tjukke steinveggene i Håkonshallen. Det var bare såvidt den musikalske veven ikke raknet.

Les mer:Truls Mørks imponerende comeback

Les mer: Festspillblogg

Elegant klaverspill

Cellist Truls Mørk

Truls Mørk lot den nye Stradivariuscelloen ligge, og spilte på sitt gamle instrument.

Foto: Presse

At dette var en stilstudie i Beethovens musikalske univers ble satt på spissen da de to dro i gang de 12 Variasjonene over "Deg være ære", bygget på Händels Judas-tema. Der var det pianisten Gimse som var mest våken, og glimret med et rytmisk spill og betoninger som var usedvanlig elegante. Selv om den 3. sonaten i A-dur ble noe mer anonym i karakter enn de to foregående, var følelsen av å ha fått delta i et luksuriøst Beethoven-dypdykk overveldende.

Truls Mørk lot sin nye Stradivarius-cello ligge, og valgte heller sin gamle Montagnana. Med dette viste han nok en gang denne sesongen at han er tilbake på toppnivå etter sykdommen som plaget ham i nesten to år.

Mørk og Gimses gjør et nytt dypdykk i flere Beethoven-sonater fredag kl. 19. Konserten sendes direkte i NRK P2.

Kulturstrøm

  • Gustav Klimts siste maleri solgt på auksjon

    Maleriet «Portrait of Miss Lieser» av den østerrikske kunstneren Gustav Klimt ble solgt på auksjon i Wien for 30 millioner euro, som tilsvarer rundt 350 millioner kroner.

    Klimt startet på portrettet i 1917, og det skulle bli hans siste maleri før han døde året etter. Han fikk aldri gjort det helt ferdig.

    Maleriet var savnet i nesten 100 år før det dukket opp på auksjonshuset i Wien tidligere i år, skriver BBC.

    Det har vært flere debatter om hvem kvinnen på bildet er, og hva som skjedde med bilde under 2. verdenskrig.

    Auksjonsleder Michael Kovacek, co-administrerende direktør for Kinsky Auction House taler ved siden av Claudia Moerth-Gasser, Klimt Expert, i begynnelsen av en auksjon for den østerrikske kunstneren Gustav Klimts portrett ble auksjonert ut.
    Foto: Reuters
  • Begravelses-musikal basert på Løvlands sanger.

    I september kommer begravelses-musikalen «You Raise me up» på Lillestrøm kultursenter, i samarbeid med komponist Rolf Løvland, skriver de i en pressemelding.

    Musikalen er en romantisk dramakomedie som utspiller seg i et begravelsesbyrå. Lisa Stokke og Øyvind Boye Løvold spiller hovedrollene.