For dette var et dypdykk i Beethoven-universet, med hele tre av komponistens sonater fra tidlig til sen epoke, samt et variasjonsverk. Truls Mørk er perfeksjonist og begge har en sterk tilsteværelse i øyeblikket. Det ble en morsom og luksuriøs opplevelse å kunne følge forskjellene i disse stykkene på nært hold.
Byttet roller
Karakterene fra den første, tidlige Beethoven-sonaten til den påfølgende, sene 4.sonaten var som natt og dag. Sonate nr 1 ble en lekker lek med de klassiske faste formene, hvor det ofte var pianisten Håvard Gimse som trakk og dro med rytmiske elegante spark og finter. Mens i den påfølgende, romantiske Sonate nr 4 var det Truls Mørk med sin store cellotone som tok fullstendig styringen på skuta.
Der lokket ham frem vakker evighetsmusikk som jeg gjerne skulle ha brukt i min egen begravelse.
Radikal klangutforskning
Da Beethoven skrev Sonate nr. 4 i 1815 var han så godt som døv og lagde radikal musikk. Han kalte stykket for "Den frie sonaten". Og nettopp Truls Mørks frie foredrag, i kontrast til de tidligere stramme formene, fikk Adagiosatsen til å stå ut som et av konsertens sterkeste øyeblikk. Mørks store cellotone har uendelig av nyanser. Langsomme setninger fikk hvile radikalt lenge mellom de tjukke steinveggene i Håkonshallen. Det var bare såvidt den musikalske veven ikke raknet.
Elegant klaverspill
At dette var en stilstudie i Beethovens musikalske univers ble satt på spissen da de to dro i gang de 12 Variasjonene over "Deg være ære", bygget på Händels Judas-tema. Der var det pianisten Gimse som var mest våken, og glimret med et rytmisk spill og betoninger som var usedvanlig elegante. Selv om den 3. sonaten i A-dur ble noe mer anonym i karakter enn de to foregående, var følelsen av å ha fått delta i et luksuriøst Beethoven-dypdykk overveldende.
Truls Mørk lot sin nye Stradivarius-cello ligge, og valgte heller sin gamle Montagnana. Med dette viste han nok en gang denne sesongen at han er tilbake på toppnivå etter sykdommen som plaget ham i nesten to år.
Mørk og Gimses gjør et nytt dypdykk i flere Beethoven-sonater fredag kl. 19. Konserten sendes direkte i NRK P2.