Hopp til innhold

- Operaen uegnet for store oppsetninger

Norges store stolthet – Operaen i Bjørvika – er for liten for store oppsetninger, mener den anerkjente norske regissøren Stefan Herheim.

Video Stefan Herheim

Operahuset i Bjørvika er flott å se på, og fint til spaserturer på taket, men inni er det en katastrofe, sier Stefan Herheim til Nasjonalgalleriet. Se i nett-tv her.

Stefan Herheim

Stefan Herheim mener at operaen i Bjørvika er en teknisk katastrofe.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Stefan Herheim er ikke fornøyd med operabygget, og mener at det rett og slett er for lite til å sette opp de virkelig store forestillingene.

Herheim base i Tyskland, men er i Norge for å sette opp operaforestillingen «Lulu», som har premiere på onsdag. Nordmannen har satt opp en rekke spektakulære operaforestillinger i anerkjente operahus over hele verden.

– Teknisk katastrofe

Operaen "Lulu"

I operaen 'Lulu', som settes opp i Oslo, forfører den beryktede kvinnen ved samme navn, sine omgivelser - både kvinner og menn.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Kapasiteten på den gamle operaen i Folketeateret var egentlig ikke sprengt, mener operaregissøren. Nå slakter han forholdene i det nye operabygget i Bjørvika, og mener at blant annet verkstedene er en katastrofe. Dette gjør det vanskelig å holde driften oppe, og er en kjempeutfordring, ikke minst for de ansatte, mener han.

– Det er veldig mange ting ved dette huset som fremstår som fantastisk rikt, og det er det jo også, og hvor man merker at det er satset på representasjon. Men den infrastrukturelle forutsetningen som er gitt for å arbeide der er ikke optimal. Verkstedene er en katastrofe – de er alt for små. Det er veldig mange ting som er gjort teknisk ved dette huset som gjør det nesten umulig å operere så kontinuerlig og holde driften oppe i den forstand man egentlig må forvente av det dette huset utstråler, sier Stefan Herheim til Nasjonalgalleriet.

Etterlyser forestillinger

Stjerneregissøren mener at det er en utfordring å gi det nye operahuset i Bjørvika innhold.

– Det innebærer en kjempeutfordring å skulle gi dette rommet virkelig innhold, sier Herheim.

«Bortførelsen fra Seraillet» av Stefan Herheim

Herheim vakte både sinne og begeistring da han satte opp operaen «Bortførelsen fra Seraillet», under Salzburger Festspiele.

Foto: Nasjonalgalleriet / NRK

Operaen er blitt et landemerke, som man stolt viser fram, og et praktfullt bygg, mener Herheim. Men han etterlyser de store operaforestillingene. Det er nesten katastrofalt at det nesten ikke er produsert egne forestillinger, mener han.

– Innholdet må defineres hver gang det kommer en ny produksjon. Det har etter mitt synspunkt vært nesten katastrofalt sammenlignet med åpningen av den nye operaen, at det nesten ikke blir produsert egne forestillinger på huset, kun et veldig lite antall forestillinger, sier han.

Operahuset har også blitt brukt til andre ting, som for eksempel konserter. Dette liker Herheim dårlig.

– Operaen er blitt som et slags kulturhus. Det er jo ikke dette det ble bygget for, sier han.

Se hele Nasjonalgalleriet her

Video Nasjonalgalleriet (5:14)

Kulturstrøm

  • – Bare så vidt han er en artist

    Flo Rida (46) er for mange unge studenter selve lyden av barndommen deres, og torsdag kveld opptrådte han i Norge.

    Han byr på nostalgi – ikke ulikt nylig norgesaktuelle Pitbull, en annen 2010-tallshelt innen partymusikk fra Florida.

    Og nostalgi selger tydeligvis: Amerikanerens konsert på studentfestivalen Uka – Norges største kulturfestival – ble fullstendig utsolgt.

    Men var det kveldens forestilling verdt de 800 kronene som hver student punget ut med? Overhode ikke, mener NRK P3s anmelder Even Samir Kaushik.

    Flo Rida på UKA 2025 i Dødens dal, Trondheim
    Terningkast 2 Konsert

    «Minimal innsats og gigantisk gevinst»

    ANMELDELSE: Flo Rida på Uka

  • Tidligere Kiss-gitarist er død

    Familien bekrefter til Variety at Ace Frehley er død, 74 år gammel. Litt tidligere meldte TMZ at han lå i respirator etter hjerneblødning.

    Frehley fikk en hjerneblødning etter at han falt i studio for et par uker siden.

    Frehley var med å starte Kiss i 1973, sammen med Gene Simmons, Paul Stanley og Peter Criss, Bandet som er kjent for pyro, ansiktssminke og kostymer.

    Kiss fikk ordentlig suksess da de ga ut konsertalbumet Alive! i 1975. Ace Frehley forlot bandet i 1982, men ble gjenforent med bandet i en periode på midten av 90-tallet.

    Han har holdt flere solokonserter i Norge, blant annet på Rockefeller i Oslo i 2015.

    En gruppe mennesker med masker som spiller instrumenter på en scene
    Foto: PAUL WARNER / AP / NTB
  • – Meir nedtona, meir angst

    Kor roleg, tilslørt og plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre nedstemt og trist?

    På «How Did I Wind Up Here?» tøyar Spellemannprisen-vinnande Jouska (30) grensene for kor mykje skjør angst sjangeren toler, og lagar eit nydeleg album i prosessen, skriv NRK P3s kritikar Sofie Martesdatter Granberg.

    Albumet blir gitt ut 17. oktober.

    en person som sitter på gulvet ved siden av en gitar
    Terningkast 5 Musikk

    «Kor plaga kan popmusikk eigentleg verte før han vert berre trist?»

    ANMELDELSE: «How Did I Wind Up Here?» av Jouska