Målet er at flere kan delta, ifølge forbundet. Det kan nemlig for koste flere tusen kroner hvis man skal ha det hotteste utstyret innen sykkelsport.
(Artikkelen fortsetter under TV-reportasjen.)
SE TV-REPORTASJE:
Jonny Sandberg i Fokus Sport i Elverum mener at man ikke trenger det dyreste utstyret for å sykle fort.
– Vi har mange foreldre som kommer inn med veldig talentfulle unge syklister, men som ikke har råd til å henge med i valsen. Så denne regelen ønsker jeg veldig velkommen, sier Sandberg.
– Utøveren skal utvikle seg
Nå stikker Norsk Cyckleforbund regelrett kjepper i hjula for de som bruker for mye penger på sykkelutstyr for barn og unge.
– Det har tatt av med karbonhjul og annet dyrt utstyr som er helt unødvendig når man er 10-12 år. Dette ønsker vi å få bort. Det er først og fremst utøveren som skal utvikle seg, ikke utstyret, sier leder Harald Tiedemann Hansen.
Reglene skal styrebehandles i dag, og går ut på å innføre en vektbegrensning på sykler for barn og unge opp til 15-16 år. I tillegg blir karbonhjul forbudt.
Den kanskje viktigste regelen er at det innføres minstevekt på sykkelen i disse aldersklassene.
I landeveisritt må sykkelen veie minst 8 kilo, mens en terrengsykkel brukt i ritt må veie minst 10 kilo. Denne vekten inkluderer både pedaler og flaskeholder.
I landeveisritt er det akkurat som i de voksne klassene forbudt med bøyler av noe slag påmontert styret. Styret kan heller ikke overskride 1:3-regelen som angir at det ikke selve røret som utgjør styret kan være dypere enn tre ganger høyden, skriver terrengsykkel.no. Denne regelen gjelder også for terrengsykler, selv om den der ikke har noen reell effekt.
Dette betyr at barn og unge kan klare seg med billigere utstyr for å drive med sykkelsport.
Gode nyheter
Noe trener David Tofthagen i Lillehammer Sykkelklubb er glad for.
– Dette tror jeg alle har etterlyst i lang tid. Det har vært snakk om dette lenge. De nye reglene ser enkle og greie ut, sier Tofthagen.
– Blir barna sjøl påvirket av utstyrshysteriet?
– Ja, noen gjør det. De følger med, og skal ha det nyeste utstyret. Trenden de siste årene har vært lettest mulig sykkel.
Norsk Cyckleforbund har ennå ikke bestemt når de nye reglene skal innføres, men behandler altså saken i styremøte i dag.