– Det er utrolig morsomt å bli spurt, jeg har vært med i Ungdoms-OL sjøl og har sett hva det går ut på. Det var den største konkurransen jeg hadde vært med på og da vi skulle til Sotsji-OL i vinter visste jeg hva jeg gikk til. Det var utrolig lærerikt og en bra opplevelse, så jeg gleder meg til å se hvordan det blir på Lillehammer, sier freestylekjører Tiril Sjåstad Christiansen.
- Les også:
- Les også:
– Fokus på utdannelse
I dag fikk Ungdoms-OL 2016 på Lillehammer nok en ambassadør. Tiril Sjåstad Christiansen fra Geilo er en av verdens beste freestyleutøvere, og hun ble verdensberømt da hun som 17-åring vant slopestyle i X GAMES i Aspen, Colorado i USA i 2012/2013. Hun deltok også i historiens første vinter-OL for ungdom, i Innsbruck i 2012.
De første ungdomslekene ble arrangert i Singapore i 2010, det første vinterungdoms-OL ble avholdt i Innsbruck i 2012. Ungdoms-OL er ikke spesielt gammelt som arrangement, men trekker veksler på en atskillig mer rutinert storebror.
Til forskjell fra de «ordinære» lekene, skal Ungdoms-OL ha et klart fokus på kultur og utdanning i tillegg til øvelsene.
– Jeg fikk mange innspill til utdannelse og andre ting også da jeg var i Innsbruck, forteller den nyutnevnte ambassadøren.
– Vil gi noe tilbake
Kombinertløper Mikko Kokslien fra Lillehammer var til stede tirsdag, også han er ambassadør for lekene i 2016.
Kommunikasjons- og markedssjef for Ungdoms-OL, Magne Vikøren, er fornøyd med de unge idrettsutøverne som er med på laget.
– Dette er unge utøvere som vil gi noe tilbake til idretten gjennom å være rollemodeller. De er bevisste på det og skal også hjelpe oss litt i sosiale medier, for eksempel i forbindelse med arrangementer. Vi kommer ikke til å bruke dem hver dag, men av og til.
Sponsor endelig på plass
I fjor sommer sto lekene uten sponsorer, og flere uttrykte bekymring for framdriften når det gjaldt å finne bedrifter som kunne bidra økonomisk til lekene.
Styreleder Siri Hatlen sa den gang at det ikke var særlig grunn til bekymring og at arbeidet med å skaffe sponsorer skulle bli intensivert.
Og i dag ble det klart at Adecco er den første hovedsponsoren for lekene.
– Dette er vår første store milepæl på sponsorsida, sier Magne Vikøren.
– Til sammenligning tilsvarer denne avtalen nesten hele totalbeløpet som Innsbruck fikk inn. De lå mellom fire og fem millioner i sponsormidler, avslutter kommunikasjons- og markedssjefen.