Hopp til innhold

Svindlet bankkunde vant fram i Høyesterett

En kvinne som ble utsatt for såkalt «Olga-svindel » får nå erstatning fra banken sin. Det baner veg for andre som har blitt svindlet på samme måte.

Bank-ID

AVGJORT: Høyesterett har avgjort at banken må betale erstatning til en kunde som ble utsatt for såkalt «Olga-svindel». Sparebank1 Østlandet vil nå erstatte tapet til flere kunder som har blitt utsatt for samme type svindel.

Foto: Per Håkon Solberg

Kvinnen i 70-åra som tok saken til retten fikk tappet kontoen sin for over 150.000 kroner.

Det var et klassisk tilfelle av såkalt Olga-svindel, ofte rettet mot eldre.

Finansklagenemnda mente banken skulle erstatte tapet, men banken fulgte ikke nemndas avgjørelse.

Dermed havnet saken i retten.

Kvinnen tapte i tingretten, men vant i lagmannsretten. Da anket banken til Høyesterett,

Les også Olga-svindel: Lagmannsretten sier at banken må betale

En som trykker på telefonen sin.

Avgjørelsen i Høyesterett falt denne uka.

Anken ble forkastet og dommen fra lagmannsretten blir stående. Det betyr at banken må betale erstatning.

Kvinnen i 70-åra må betale 12.000 kroner i egenandel, men får nå tilbake resten av pengene hun ble svindlet for.

Banken er skuffet

Avgjørelsen i Høyesterett får konsekvenser for andre bankkunder som har vært utsatt for samme type svindel.

Sparebank1 Østlandet bekrefter nå at de vil betale.

– Vi er naturligvis skuffet over dommen, men tar den til etterretning og vil utbetale erstatning til kunden, sier Siv Stenseth, som er konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sparebank1 Østlandet.

Siv Stenseth

BETALER: Konserndirektør kommunikasjon og samfunn i Sparebank1 Østlandet, Siv Stenseth, sier de nå vil betale erstatning til kvinnene som har vært utsatt for svindel.

Foto: Anders Bakkerud Larsen / NRK

Banken er Norges fjerde største sparebank og mente det var viktig å få en avklaring på høyeste nivå fordi saken reiser prinsipielle spørsmål.

– Vi har stor forståelse for at dette har vært en tung sak for den som har blitt svindlet, og det er godt at saken nå er avsluttet. Samtidig var det både riktig og nyttig å få Høyesteretts syn på saken, blant annet fordi ulike rettsinstanser tidligere har kommet til forskjellige konklusjoner, sier Stenseth.

Sparebank1 Østlandet vil nå betale erstatning til alle sine kunder som har vært utsatt for denne typen svindel. Det gjelder et fåtall saker, ifølge banken.

Øyeåpner

Metoden i den såkalte «Olga-svindelen» retter seg mot eldre. Svindlerne ringer opp kundene, sier de er fra banken deres og forsøker å hente ut koder, passord og sensitive opplysninger.

Les også Ble utsatt for «Olga-svindel»– sov ikke på et halvt år

Bank-ID

I saken som nå er avgjort i Høyesterett mente banken at kvinnen måtte dekke tapet sitt selv, fordi hun ga opplysninger om kontoen sin over telefon.

Nå håper Sparebank1 Østlandet at denne saken har økt folks bevissthet om slik svindel.

– Vi vil igjen minne om hvor viktig det er å ikke dele påloggingsinformasjon til nettbank og mobilbank med uvedkommende, sier Siv Stenseth.

Les også Slik lurte svindlerne eldre for nesten 18 millioner kroner

Sammenslåtte bilder fra ankesaken om Olga-svindelen

Det er gjort endringer i den opprinnelige teksten fordi en omtalt person ikke ønsker å medvirke i saken. Endringen ble gjort 15.9 klokka 05.16.

Flere saker fra Innlandet