Hopp til innhold

Lønnsomt å være nysgjerrig

Det kan lønne seg å være nysgjerrig. Elevene ved Skåbu Oppvekstsenter i Nord Fron har forsket på sin lokale dialekt, og belønnes med Språkprisen i Årets Nysgjerrigper.

Elever ved Skåbu oppvekstsenter

Elevene ved Skåbu oppvekstsenter får Årets Nysgjerrigper-pris for å ha forsket på dialekten sin.

Foto: Heidi Maurstad

Elever ved Skåbu oppvekstsenter

Elevene har forsket på hvorfor Skåbu-dialekten endrer seg.

Foto: Heidi Maurstad

Nysgjerrigper er en nasjonal forskningskonkurranse for barn. I dag tidlig ble det kjent at elevene ved Skåbu oppvekstsenter har fått tildelt Språkprisen i Årets Nysgjerrigper.

Lærer Heidi Maurstad ble gledelig overrasket over dagens utdeling, og ser fram til å fortelle elevene om at de har vunnet pris for dialektforskningen sin.

– Det er utrolig artig at vi får tildelt Språkprisen, sier Maurstad, som forteller at det var en skoletur til Vitensenteret på Gjøvik som førte til at elevene ville forske på Skåbu-dialekten.

– Vi var med på et kurs på vitensenteret på Gjøvik i nysgjerrigper-metoden. Elevene tente, og etter jul starta vi arbeidet med å forske vi på dialekten vår, forteller Maurstad.

Arbeidet startet med at elevene plukket ut tilfeldige ord, og undersøkte hvordan disse blir uttalt forskjellig hos ulike aldersgrupperaldresgrupper

– De skjønte at det var forskjeller på aldersgruppene, så da lagde vi hypoteser om hvorfor dialekten har forandret seg og forska videre med å bruke spørreundersøkelser og intervjuer, opplyser Maurstad.

– Elevene har drevet god forskning

Prisen Skåbu Oppvekstsenter mottar er på 5000 kroner, og elevene skal selv få være med å bestemme hva disse skal brukes til.

Språkprisen i Årets Nysgjerrigper overrekkes av Språkrådets direktør, Arnfinn Vonen, på et arrangement ved skolen den 18. juni.

– De har drevet god forskning, sier rådgiver i Språkrådet og jurymedlem Øystein Baardsgaard.


Dette er juryens begrunnelse:

Prosjektet «Kåffår ha Skåbu-dialekta forandra sê?» er eit godt gjennomført talemålsprosjekt. Dei unge forskarane på 1.–7. årstrinn ved Skåbu oppvekstsenter har teke føre seg ulike hypotesar om kvifor talemålet i bygda er i endring. Elevane har gått systematisk til verks for å teste ut hypotesane, og dei har funne ut at det er fleire årsaker til at dialekten i bygda har endra seg. Prosjektet viser tydeleg at årsakene til talemålsendringar er samansette.