Det er et viktig steg for å kunne gjenåpne togtrafikken gjennom Gudbrandsdalen.
Randklev bru i Ringebu kommune ble tatt av flommen og ødelagt av ekstremværet «Hans», som herjet på Østlandet i august.
Siden brukollapsen har togtrafikken på Dovrebanen vært begrenset.
Bane Nor har jobbet med å rette opp skader etter flere jordras på strekningen.
Men nå som nesten alle skader langs Dovrebanen er rettet, gjenstår kun arbeidet med jernbanebrua.
Og dette arbeidet startet mandag.
Megakran til unnsetning
Stålelementene som løftes opp fra Gudbrandsdalslågen er på rundt 270 tonn.
Da må det en megakran til, og en slik finnes ikke i Norge.
Krana kom fra Danmark med 81 lastebiler. Den kan løfte 1350 tonn, og har en vekt på 1450 tonn.
Og til deg som er spesielt interessert: Krana er en Liebherr LR 11350.
Mandag løftet krana bruelementet som lå nærmest Ringebu, og det neste elementet skal flyttes på land torsdag.
- Bane Nor har installert et webkamera på stedet. Dette tar et nytt bilde hver tiende minutt.
Mulighet for gjenbruk
Henrik Eineteig Wedum, assisterende prosjektleder i Bane Nor, sa nylig til NRK at arbeidet ved Randklev bru er en hovedprioritet.
Ifølge ham var dagens løft første milepæl for å få gjenopprettet togforbindelsen gjennom Gudbrandsdalen.
Han var spent på dagen.
Fagverkene vil bli grundig undersøkt med tanke på om de kan benyttes igjen.
– Det er det vi ser på som den absolutt raskeste måten å reetablert forbindelsen på. Vi har folk klare både for å undersøke og for å reparere fagverkene.
Men Bane Nor har foreløpig ingen prognose for når strekningen åpnes for trafikk. Og hvis bruelementene ikke kan brukes igjen, er usikkerheten større.
– Da snakker vi om et helt annet prosjekt som vil være betydelig større, sier Wedum.
Før det kan gå tog over elva, skal det uansett bygges et nytt brufeste. Dette arbeidet vil skje fortløpende når ryddejobben er ferdig.
I tillegg til nybygging eller reparasjon av bruelementene, må også det veltede fundamentet erstattes.
Fundamentet skal bygges etter dagens krav, som har endret seg siden brua ble bygget.
Det nye fundamentet får en større grunnflate, og er bedre sikret mot erosjon og undergraving. Samtidig har det også vært erosjon rundt det andre brufundamentet, som også skal utbedres.
Ser på ulike løsninger
Til tross for at mange begynner å bli utålmodige, sier Wedum at prosessen så langt har gått fort. Nødvendige undersøkelser, søknader og planlegging er ting som tar tid.
– Vi kan aldri risikere sikkerheten her. Det er avhengig av at vi har et godt grunnlag å jobbe videre med. Det viktigste er at det er trygt, sier Wedum.
Ifølge Bane Nor jobbes det på spreng for å få Dovrebanen i gang igjen for å sikre miljøvennlig transport på strekningen, både for privatpersoner og næringslivet. Ett godstog tilsvarer 30 lastebiler på veiene.
De regner med å legge fram en tidsplan før jul.
Mandag åpnet togtrafikken på strekningen mellom Ringebu og Dombås.
Strekningen har vært stengt etter at ekstremværet «Hans» førte til mindre jordras i området.
En inspeksjon i 2019 anbefalte en undervannssjekk av Randklev bru. Det ble ikke gjort fordi det ikke er et krav i Bane Nors regelverk.
På Bane Nor sine sider skriver de at de jobber med flere mulige løsninger for å reetablere jernbanesambandet over Gudbrandsdalslågen:
- Reparasjon av dagens bru
- Bygge en foreløpig bru
- Bygge en helt ny bru