Samferdselsminister Torild Skogsholm sier at hun ønsker seg mer godstrafikk på Rørosbanen, men sier at det er opp til NSB og godstrafikken å legge til rette og vurdere lønnsomheten.
Skognæringen Nord-Østerdal er helt avhengig av godstrafikken på Rørosbanen.
Samferdselsminister Torild Skogsholm kan ikke garantere for Rørosbanen
Fredag sa samferdselsminister Torild Skogsholm til NRK Hedmark at hun ikke kunne garantere for lokaltrafikken på Rørosbanen.
Nå vil hun altså heller ikke garantere for godstrafikken på banen. Det bekymrer Jo Petter Grindstad i Glommen skogeierforening.
For dyrt med bil
- For skogenærigen i Hedmark er Rørosbanen og Solørbanen et være eller ikke være for. Vi må tenke hele transportåra, sier Grindstad.
Det blir for dyrt å frakte tømmeret med bil
Han sier at 60 prosent av tømmeret fra Hedmark skal langt av gårde, og det må transporteres med tog.
- Det blir for dyrt å transportere tømmer med lastebil.
Næringen ulønnsom
Han sier at hvis man tar utgangspunkt i Koppang, vil transportprisen øke med mellom 50 og 70 kroner. Han frykter dermed at hele næringen skal bli så ulønnsom.
- Da vil mye tømmer bli ulønnsomt å drive med, blant annet å sikre framtidsskogen gjennom tynning, sier han