Det var avisa Østlendingen som først omtalte flystyrten.
Operasjonsleder i Innlandet politidistrikt, Kjartan Waage, sier politiet fikk melding fra Hovedredningssentralen klokka 12.50 om et fly som måtte foreta en kontrollert nødlanding.
– Flyet hadde fått motorproblemer like etter takeoff. Da måtte piloten foreta nødlandingen ved siden av rullebanen, sier Waage.
Erfaren pilot
Ifølge politiet fikk flyet mindre skader. Piloten var helt uskadd.
– Piloten er en mann i begynnelsen av 80-årene, og han har god erfaring med den aktuelle flytypen, sier Waage.
Det er for tidlig å si noe om årsaken til motorproblemene.
– Politiet har pratet med piloten og vi tar et avhør av ham. Så skal vi undersøke og ta bilder av flyet, sier Waage.
Havarikommisjonen orientert
Havariinspektør Inge Arnesen hos Statens havarikommisjon bekrefter at de er orientert om uhellet. Han sier at de karakteriserer uhellet som en luftfartsulykke på grunn av skadeomfanget.
– Etter det vi har skjønt skal flyet være totalskadet, men vi vil få en skaderapport som avklarer det nærmere, sier Arnesen.
Havarikommisjonen vil innhente informasjon etter ulykken og vil så skrive en offisiell rapport.
For kort rullebane
Da piloten måtte lande hadde han for kort rullebane igjen. Han måtte sette flyet på siden av banen. Der var det flere mindre trær og busker, som gjorde at flyet stoppet etter 20–30 meter.
Piloten får skryt for måten han håndterte ulykken på fra John Eirik Laupsa, generalsekretær i Norges Luftsportforbund.
– Vi snakker om en erfaren pilot som har fløyet seilfly og sportsfly i en årrekke. Han er en dyktig og rolig pilot, sier Laupsa.