Hopp til innhold

Tiden har gått fra «vanlige» klokker. Det skaper krøll for elevene

Barn har sjeldnere klokke med visere på håndleddet. Men den analoge klokka må fortsatt læres. Det skaper utfordringer.

Sjuende klasse på Bøverbru skole på Vestre Toten synes digital klokke er best.

DIGITALE: De fleste i sjuende klasse på Bøverbru skole i Vestre Toten synes digitale klokker er best. Mange har ikke egen klokke på armen i det hele tatt. - Vi bruker mobilen, sier de.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Kortviser på nesten ett, og langviser på 9.... eller skal vi bare si 12.45?

Det digitale overtar på de fleste fronter, og slik er det også med klokker. Det blir flere klokker med digitale tall. Mange bruker mobilen som klokke.

Dette kan også se ut til å påvirke hvor lett det er å lære seg den gode, gamle urskiva med visere.

– Digital er best. Da ser man mer nøyaktig hva tiden er, sier Amanda Johannessen Lundquist og Jenny Hager i sjuendeklasse på Bøverbru skole på Toten.

Mattelærere sier de ser en utvikling: Det har blitt vanskeligere for elever å lære seg den analoge klokka.

Anne Sangnes

IKKE SÅ LETT: Lærer Anne Sangnes lærer fortsatt bort den analoge klokka, men lurer samtidig på om den snart er på veg ut for alvor. Også fra elevenes pensum.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Tall vs visere

Men fortsatt er urskiva pensum for barn på barneskolen i Norge. Allerede som kompetansmål etter andre trinn, skal elevene forklare hvordan man kan «beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender».

Med «klokke» menes både den analoge og den digitale versjonen.

Anne Sangnes er mattelærer for sjuende klasse på Bøverbru skole, og hun sier at de fleste der nå kan klokka - altså den med visere.

Anne Sangnes

ØVER OG ØVER: Elevene i sjuende klasse på Bøverbru skole øver seg på den analoge klokka. Den begynner å sitte hos de fleste.

Foto: Ragnhild Moen Holø / NRK

Men det sitter lenger og lenger inne, også for sterke elever. De må rett og slett høyere opp i klassene før de forstår den analoge klokka fullt ut.

– Alle har en telefon de ser på, og mange bruker den som klokke. De aller fleste kan den digitale klokka, mens de er mer usikre på den analoge, sier hun.

  • Chris slet med erting og lærevansker. Først da han begynte på ungdomsskolen, fikk han hjelp som fungerte:

Tema på lærerutdanningen

Klokkeutfordringen har også vært tema for de som lærer opp nye lærere.

Mats Molberg underviser i matematikk og matematikk-didaktikk på lærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet. Han sier de er kjent med problematikken.

– Det å lese av tid, og å bruke analog klokke, er ferdigheter som står svakere i dag enn for noen år tilbake, sier han.

Molberg sier at dette med analog klokke blant annet var tema på et seminar med førsteårsstudentene på lærerutdanningen.

– Temaet var matematikkvansker, og dette med analog klokke ble drøftet. Vi snakket blant annet om hvilke begreper som må på plass i forbindelse med klokka, slik som «kvart på» og «kvart over», forklarer Molberg.

NRK forklarer

Slik kan dere øve på klokka

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 1:

Ord er viktige for å lære seg klokka.

Bruk ordene når dere snakker med barna. Sentrale ord kan være: i går, i dag, i morgen, senere, om en liten stund, snart, straks, nettopp, tidligere, før, etter og nå. Sentrale tidsenheter er: Sekund, minutt, time, døgn, uke, måned og år.

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 2:

Et godt tips er å ha en analog klokke synlig hjemme. Denne kan brukes til å snakke om ulike klokkeslett.

Still barnet spørsmål, slik at de må bruke klokka. Eksempel på spørsmål: «Hva er klokka nå?» «Vi skal spise om omtrent en halv time. Hva er klokka da?» «Vi skal spise halv fem. Hvor lenge er det til?»

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 3:

Se på en klokke med sekundviser. Hva skjer når sekundviseren går en hel runde rundt?
Snurr minuttviseren en runde rundt. Hva skjer?

Plukk av minuttviseren på en klokke. Spør barnet med jevne mellomrom: «Hvor tror du minuttviseren er nå?» La barna gjette. Sammenlign med en klokke som har både minuttviser og timeviser. Ble det omtrent riktig?

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 4 :

Bruk kroppen til å vise hva klokka er. La barna stå med litt armslag rundt seg.

Hold armene samlet rett frem og ut fra kroppen.
Vri høyre arm slik at den danner 90 ° med venstre arm, i retning «med klokka»
Tenk deg at kroppen er midten av klokka og at noen ser deg ovenfra. «Hva er klokka?»

Lag ulike klokkeslett og sjekk om det ble omtrent riktig. Kanskje barnet kan lage klokkeslett og foreldre eller søsken skal gjette hvor mange klokka er?

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 5:

Bruk ei analog urskive, og roter viserne i riktig retning til klokka viser «to» eller 14.00. Roter videre og fortell eller gjengi hva klokka er ved ulike posisjoner. Vis klokkeslett med bare timeviseren (kortviseren) på ei urskive: akkurat sju, litt over ni, osv.

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 6:

Politi, militært personell og sjøfolk bruker ofte uttrykk som «Uidentifisert objekt klokka to»
Hva tror kan menes med det?

Kan du forklare en retning i rommet med utgangspunkt i deg selv?
For eksempel: «Mamma sitter klokka 2 for meg.»

Slik kan dere øve på klokka

Øvelse 7:

Bruk klokka til å se sammenheng mellom antall minutter og brøk.

Se på en klokke og spør: Hvor er minuttviseren(langviseren) når den har gått en halv runde? Hvor er den når den har gått en kvart runder? Hvor er den når den har gått en tre-kvart runde?

Slik kan dere øve på klokka

Kilde:

Øvelsene er utviklet av ansatte ved Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim.

Analog klokke i nasjonale prøver

Oppgaver med analog klokke har også vært en del av nasjonale prøver.

Olav Dalsegg Tokle er prosjektansvarlig for nasjonale prøver i regning, og jobber for Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim.

Tokle sier at noen av oppgavene i nasjonale prøver viser at elevene kan ha noen utfordringer knytta til analog tid.

En av oppgavene i en nasjonal prøve for åttende trinn høsten 2020, gikk på at elevene skulle stille en analog klokke. De skulle sette viserne på tiden 19.54, altså seks minutter på åtte.

Sommartid

TIKKER OG GÅR: Klokka tikker og går, og en slik, analog klokke er å finne i de fleste klasserom her i landet. Likevel er det den digitale klokka, eventuelt mobilen, som har overtatt de fleste andre steder.

Foto: Tone Lin Støfring Skovro / NRK

– Her så vi at mange stilte klokka en time feil. De satte den korte viseren på sju, selv om den skulle stå på nesten åtte, sier Tokle.

Han sier at rundt halvparten av åttendeklassingene fikk feil svar på oppgaven med den analoge klokka. Han tror særlig de oppgavene som nærmer seg neste hele time, er ekstra utfordrende for elevene.

– Vi stussa litt på at så mange fikk feil svar på oppgaven. Oppgaven ble ikke vurdert som utfordrende av vi som utvikler oppgavene, men elevsvarene viser at den er en middels utfordrende oppgave for elever som akkurat har startet på ungdomsskolen, sier han.

Ikke bare klokka som er krevende

Tilbake på Bøverbru skole i Østre Toten, sier lærer Anne Sagnes at det ikke er bare læring med analog tid som har endret seg. Det gjelder også regning med penger, altså sedler og kroner, sier hun.

– Før var det ikke noe problem å finne ut hvor mange 25-øringer som gikk på ei krone. Det er ikke like enkelt for dagens unge, som ikke har sett disse pengene, sier hun.

Flere saker fra Innlandet

Briskeby stadion

Brukte tåregass mot supportere – en supporter slått

Vilma persson (flekkete genser)
Tanja engen

Kommuner frister sykepleierstudenter med penger – staten lar dem ordne seg selv