Kortviser på nesten ett, og langviser på 9.... eller skal vi bare si 12.45?
Det digitale overtar på de fleste fronter, og slik er det også med klokker. Det blir flere klokker med digitale tall. Mange bruker mobilen som klokke.
Dette kan også se ut til å påvirke hvor lett det er å lære seg den gode, gamle urskiva med visere.
– Digital er best. Da ser man mer nøyaktig hva tiden er, sier Amanda Johannessen Lundquist og Jenny Hager i sjuendeklasse på Bøverbru skole på Toten.
Mattelærere sier de ser en utvikling: Det har blitt vanskeligere for elever å lære seg den analoge klokka.
IKKE SÅ LETT: Lærer Anne Sangnes lærer fortsatt bort den analoge klokka, men lurer samtidig på om den snart er på veg ut for alvor. Også fra elevenes pensum.
Foto: Ragnhild Moen Holø / NRKTall vs visere
Men fortsatt er urskiva pensum for barn på barneskolen i Norge. Allerede som kompetansmål etter andre trinn, skal elevene forklare hvordan man kan «beskrive tid ved hjelp av klokke og kalender».
Med «klokke» menes både den analoge og den digitale versjonen.
Anne Sangnes er mattelærer for sjuende klasse på Bøverbru skole, og hun sier at de fleste der nå kan klokka - altså den med visere.
ØVER OG ØVER: Elevene i sjuende klasse på Bøverbru skole øver seg på den analoge klokka. Den begynner å sitte hos de fleste.
Foto: Ragnhild Moen Holø / NRKMen det sitter lenger og lenger inne, også for sterke elever. De må rett og slett høyere opp i klassene før de forstår den analoge klokka fullt ut.
– Alle har en telefon de ser på, og mange bruker den som klokke. De aller fleste kan den digitale klokka, mens de er mer usikre på den analoge, sier hun.
- Chris slet med erting og lærevansker. Først da han begynte på ungdomsskolen, fikk han hjelp som fungerte:
Tema på lærerutdanningen
Klokkeutfordringen har også vært tema for de som lærer opp nye lærere.
Mats Molberg underviser i matematikk og matematikk-didaktikk på lærerutdanningen ved Høgskolen i Innlandet. Han sier de er kjent med problematikken.
– Det å lese av tid, og å bruke analog klokke, er ferdigheter som står svakere i dag enn for noen år tilbake, sier han.
Molberg sier at dette med analog klokke blant annet var tema på et seminar med førsteårsstudentene på lærerutdanningen.
– Temaet var matematikkvansker, og dette med analog klokke ble drøftet. Vi snakket blant annet om hvilke begreper som må på plass i forbindelse med klokka, slik som «kvart på» og «kvart over», forklarer Molberg.
Analog klokke i nasjonale prøver
Oppgaver med analog klokke har også vært en del av nasjonale prøver.
Olav Dalsegg Tokle er prosjektansvarlig for nasjonale prøver i regning, og jobber for Matematikksenteret ved NTNU i Trondheim.
Tokle sier at noen av oppgavene i nasjonale prøver viser at elevene kan ha noen utfordringer knytta til analog tid.
En av oppgavene i en nasjonal prøve for åttende trinn høsten 2020, gikk på at elevene skulle stille en analog klokke. De skulle sette viserne på tiden 19.54, altså seks minutter på åtte.
TIKKER OG GÅR: Klokka tikker og går, og en slik, analog klokke er å finne i de fleste klasserom her i landet. Likevel er det den digitale klokka, eventuelt mobilen, som har overtatt de fleste andre steder.
Foto: Tone Lin Støfring Skovro / NRK– Her så vi at mange stilte klokka en time feil. De satte den korte viseren på sju, selv om den skulle stå på nesten åtte, sier Tokle.
Han sier at rundt halvparten av åttendeklassingene fikk feil svar på oppgaven med den analoge klokka. Han tror særlig de oppgavene som nærmer seg neste hele time, er ekstra utfordrende for elevene.
– Vi stussa litt på at så mange fikk feil svar på oppgaven. Oppgaven ble ikke vurdert som utfordrende av vi som utvikler oppgavene, men elevsvarene viser at den er en middels utfordrende oppgave for elever som akkurat har startet på ungdomsskolen, sier han.
Ikke bare klokka som er krevende
Tilbake på Bøverbru skole i Østre Toten, sier lærer Anne Sagnes at det ikke er bare læring med analog tid som har endret seg. Det gjelder også regning med penger, altså sedler og kroner, sier hun.
– Før var det ikke noe problem å finne ut hvor mange 25-øringer som gikk på ei krone. Det er ikke like enkelt for dagens unge, som ikke har sett disse pengene, sier hun.