Den norske brunosten er etablert i det sørkoreanske markedet.
Tine og Synnøve Finden har nå solgt til sammen nesten 100 tonn brunost til Sør-Korea siden eksporten startet i 2019. Det forventes en betydelig vekst i 2021.
– Det er solid tradisjon for kombinasjonen av søtt og salt i vårt land, og dette passer veldig bra sammen med brunost, sier Heesook Shin.
Hun er global merkevaresjef i samvirkeselskapet Seoul Dairy, og sier at de forventer ytterligere vekst i brunostsalget de neste årene.
- Les mer:
Lager brunost-retter med vaffeljern
Mange i Korea har vaffeljern hjemme, og brunost-oppskrifter på nettet anbefaler vaffeljern til brunostretter.
Sørkoreanerne finner fram croissant, putter brunost imellom og presser det sammen med vaffeljern.
Fordi mange er blitt tvunget til å være hjemme på grunn av pandemien, har dette virkelig slått an.
En annen populær variant er pizza toppet med brunost.



BRUNOSTPIZZA: Her toppes pizzaen med norsk brunost på en restaurant i Sør-Korea.
Heesook ShinSprengte egne prognoser
I 2020 solgte Tine 18 tonn Gudbrandsdalsost til Sør-Korea.
– Prognosen for i år var opprinnelig 28 tonn, men slik det ser ut nå er vi oppe i det volumet allerede i april, sier Unni Sjøflot, som er eksportdirektør i Tine Eksport.
SELGER NORSK MERKEVARE: Unni Sjøflot i Tine Eksport.
Foto: PrivatDet samme gjelder Synnøve Finden, som har solgt 55 tonn med brunost til landet siden 2019.
– Vi ser at brunost er en av de største trendene innen ost i Sør-Korea, sier produksjonsdirektør Øyvind Berg.
– De liker jo norsk laks fra før av, så norsk brunost er helt topp! Det er jo 52 millioner mennesker i Sør-Korea, så det burde være potensial for å selge en del ost, sier han.
Liker Synnøve Finden-karakteren
Importøren av Synnøve Finden i Sør-Korea sier at koreanerne liker historien og karakteren.
Synnøve Finden-butikk i Sør-Korea.
Foto: Synnøve Korea– Hun er symbolet på en suksessfull kvinne, og hun inspirerer enhver kvinne i området, sier Jeonmi Eom. Hun tilhører paret som var pionerer i oppstartet av Synnøve Finden-etableringen i landet.
Ostehøvler slår an
Men koreanerne ønsker et helnorsk konsept og nå har også salget av ostehøvler tatt av.
Klassisk norsk ostehøvel.
Foto: Nils-Atle Sundnes / NRKGiax Produksjon AS i Ringebu har solgt 3000 ostehøvler til landet siden i høst.
– Vi regner med at det kommer flere ordrer når epidemien er over, sier daglig leder Lars Jørgen Jensen. De satser på merkevaren Bjørklund1925, som er den klassiske ostehøvelen.
Velstandsfenomen
Tine har eksport meieriprodukter, blant annet brunost, til Japan siden 1963. Men hvis brunost hadde blitt introdusert i Sør-Korea i 70- og 80-årene, hadde det slått an da?
– Jeg tror ikke det, rett og slett fordi vi da var et fattigere land. Brunost er ikke en nødvendighetsvare, og folk ville ikke hatt råd til det, sier Heesook Shin.
– Den sterke økonomiske veksten har dannet grunnlaget for produkter som brunost, sier hun.