Hopp til innhold

Sør-Korea: – Ja, vi elsker brunost

De bruker brunosten i vaffeljernet og på pizzaen. Tine har i år allerede solgt mer enn de planla for hele 2021.

Heesook Shin

IMPORT FRA NORGE: Heesook Shin er global merkevaresjef i samvirkeselskapet Seoul Dairy, og hun sier at koreanerne virkelig har omfavnet den norske osten.

Foto: Privat

Den norske brunosten er etablert i det sørkoreanske markedet.

Tine og Synnøve Finden har nå solgt til sammen nesten 100 tonn brunost til Sør-Korea siden eksporten startet i 2019. Det forventes en betydelig vekst i 2021.

– Det er solid tradisjon for kombinasjonen av søtt og salt i vårt land, og dette passer veldig bra sammen med brunost, sier Heesook Shin.

Hun er global merkevaresjef i samvirkeselskapet Seoul Dairy, og sier at de forventer ytterligere vekst i brunostsalget de neste årene.

Lager brunost-retter med vaffeljern

Mange i Korea har vaffeljern hjemme, og brunost-oppskrifter på nettet anbefaler vaffeljern til brunostretter.

Sørkoreanerne finner fram croissant, putter brunost imellom og presser det sammen med vaffeljern.

Fordi mange er blitt tvunget til å være hjemme på grunn av pandemien, har dette virkelig slått an.

En annen populær variant er pizza toppet med brunost.

Sprengte egne prognoser

I 2020 solgte Tine 18 tonn Gudbrandsdalsost til Sør-Korea.

– Prognosen for i år var opprinnelig 28 tonn, men slik det ser ut nå er vi oppe i det volumet allerede i april, sier Unni Sjøflot, som er eksportdirektør i Tine Eksport.

Unni Sjøflot

SELGER NORSK MERKEVARE: Unni Sjøflot i Tine Eksport.

Foto: Privat

Det samme gjelder Synnøve Finden, som har solgt 55 tonn med brunost til landet siden 2019.

– Vi ser at brunost er en av de største trendene innen ost i Sør-Korea, sier produksjonsdirektør Øyvind Berg.

– De liker jo norsk laks fra før av, så norsk brunost er helt topp! Det er jo 52 millioner mennesker i Sør-Korea, så det burde være potensial for å selge en del ost, sier han.

Liker Synnøve Finden-karakteren

Importøren av Synnøve Finden i Sør-Korea sier at koreanerne liker historien og karakteren.

Synnøve-butikk i Sør-Korea.

Synnøve Finden-butikk i Sør-Korea.

Foto: Synnøve Korea

– Hun er symbolet på en suksessfull kvinne, og hun inspirerer enhver kvinne i området, sier Jeonmi Eom. Hun tilhører paret som var pionerer i oppstartet av Synnøve Finden-etableringen i landet.

Ostehøvler slår an

Men koreanerne ønsker et helnorsk konsept og nå har også salget av ostehøvler tatt av.

Brunost Herdalssetra

Klassisk norsk ostehøvel.

Foto: Nils-Atle Sundnes / NRK

Giax Produksjon AS i Ringebu har solgt 3000 ostehøvler til landet siden i høst.

– Vi regner med at det kommer flere ordrer når epidemien er over, sier daglig leder Lars Jørgen Jensen. De satser på merkevaren Bjørklund1925, som er den klassiske ostehøvelen.

Velstandsfenomen

Tine har eksport meieriprodukter, blant annet brunost, til Japan siden 1963. Men hvis brunost hadde blitt introdusert i Sør-Korea i 70- og 80-årene, hadde det slått an da?

– Jeg tror ikke det, rett og slett fordi vi da var et fattigere land. Brunost er ikke en nødvendighetsvare, og folk ville ikke hatt råd til det, sier Heesook Shin.

– Den sterke økonomiske veksten har dannet grunnlaget for produkter som brunost, sier hun.

Hør radioreportasje om ysting av ost i Valdres her.