– Det er store valg, og mye jeg kan velge mellom.
Det sier tredjeklasse-elev ved Elverum Videregående skole, Martin Hurum Wasa.
Et vanskelig valg
Søknadsfristen for høyere utdanning nærmer seg, og han vet ikke hva han skal studere.
Og det er ikke 18-åringen alene om.
En undersøkelse fra direktoratet for høyere utdanning og kompetanse viser:
Over halvparten av de unge som var med i undersøkelsen, synes det er vanskelig å velge utdanning.
– Dette er ikke så veldig overraskende tall, sier rektor på Elverum-skolen, Einar Moan.
Einar Moan er rektor ved Elverum Videregående skole. Han sier det ikke er overraskende at så mange er usikre på hva de vil studere.
Foto: Simon Elias Bogen / NRKHan påpeker at det er forskjell mellom de som går yrkesfag og studieforberedende linjer.
Yrkesfag-elevene får nemlig mye mer rådgivning og veiledning.
– Det er ingen yrkes- og arbeidslivsfag for de som går studieforberedende linjer. Det burde vært slike fag der også.
Rektoren mener det er hovedgrunnen til at det blir litt ulikt blant elever.
For dårlig rådgivning i skolene
Kun 31 prosent sier de er fornøyde med rådgivningen de har fått på skolen om utdanning og karriere.
Elevorganisasjonen ser alvorlig på tallene.
– Dette viser et deprimerende bilde av den norske skolen.

– En skole som skal hjelpe elever med karriereveiledning og rådgivning til når de skal studere.

Det sier leder i Elevorganisasjonen, Edvard Botterli Udnæs.
Kunnskapsdepartementet sier kvaliteten på veiledningen elevene får, må være god.
– Det holder ikke å bare å få mye informasjon om ulike studier, eller at eleven har tilgang til karriereveiledning, sier Kristina Torbergsen.
Statssekretær i Kunnskapsdepartementet, Kristina Torbergsen. Hun skjønner at mange elever synes det er vanskelig å velge utdanning.
Foto: Ilja C. Hendel / KunnskapsdepartementetHun er statssekretær i Kunnskapsdepartementet.
Videre sier hun at elevene bør få gode råd om hva det er lurt å legge vekt på når de skal ta et valg.
Men hun påpeker at det gjøres mye bra rådgivning på skolene allerede.
Skolen sitt ansvar
Botterli Udnæs i Eleveorganisasjonen sier skolene må bedre tilpasse opplæringen etter hver enkelt elev.
På den måten mener han vi får et bedre tilbud og mer variasjon i undervisningen.
– Så ansvaret ligger hos skolene?
– Ja, definitivt, sier Botterli Udnæs
Elev Martin Hurum Wasa er enig:
– Jeg mener skolen kan ta mer initiativ til å vise oss ulike studier og gi elevene inspirasjon.
– Ikke bra nok
Rektoren hans Einar Moan, sier de kan bli bedre på karriereveiledning.
MER OPPFØLGING: Martin går studiespesialiserende på skolen i Elverum. Han mener rådgivingen kunne vært bedre.
Foto: Simon Elias Bogen / NRKHan tror Martin og flere andre elever på skolen kunne ønsket tettere oppfølging.
– Det vi gjør er jo tydeligvis ikke bra nok.
Martin stresser ikke over søknadsfristen 20. april. Han skal nemlig i militæret til høsten.
– Kanskje vil jeg der finne ut hva jeg skal studere.
Hei, du!
Har du noen tanker om denne saken? Eller kanskje tips til noe annet vi kan lage?
Ta gjerne kontakt!