Hopp til innhold

Bussjåfør omkom – sikkerheten var for dårlig

Farten var lav da to rutebusser kolliderte i Stange i mars i fjor. Likevel omkom den ene sjåføren. Nå etterlyser Havarikommisjonen bedre sikkerhet for bussjåførene.

mØTEULYKKE, TO BUSSER sTANGE.

FARLIGE VEGER: Meteorologisk institutt sendte ut farevarsel om svært mye snø i området. Her kolliderte de to bussene i Tangen i Stange.

Foto: Lars Nårstad / NRK

De to bussene traff hverandre på førersiden foran. Venstre hjørne mot venstre hjørne.

Det var vinterføre og snøvær, og vegen var ikke strødd. Bussene kjørte ikke fort. Men likevel gikk det veldig galt.

Les også Bussjåfør omkom i møteulykke

Nå har Statens havarikommisjon (SHK) levert sin rapport om ulykken.

De konkluderer med at dagens krav til sikkerhet for sjåførene ikke er tilstrekkelig, og skriver blant annet dette i rapporten.

  • Undersøkelsen har vist at gjeldende regelverkskrav til kollisjonsegenskaper i buss ikke er tilstrekkelig for å ivareta førernes sikkerhet.
  • Vy Buss AS bør forbedre sin helhetlige tilnærming til sikker kjøring vinterstid.

Tragisk ulykke

Havarikommisjonen mener at Vy bør gi sjåførene mer opplæring og oppfølging i å kjøre på vinterføre, samt sjekke dekk og kritiske punkter på bussrutene regelmessig.

Åge Christoffer Lundeby, kommunikasjonssjef i Vy.

VIDEREFØRER SIKKERHETEN: Vy vil fortsette med oppfølging og opplæring av bussjåførene, opplyser kommunikasjonssjef i Vy Åge-Christoffer Lundeby.

Foto: Vy

– Rapporten gjengir en tragisk ulykke der en av våre ansatte mistet livet. Det er ting i rapporten som vi må ta med i vårt videre arbeid, blant annet kjøring på vinterføre, sier kommunikasjonssjef i Vy, Åge-Christoffer Lundeby.

Samtidig mener han at ikke alle sjåførene kan øve seg på alle mulige forhold på alle strekninger.

– Vi må ha en tilnærming som gjør at vi er best mulig forberedt på det som møter oss, sier Lundeby.

Bedre kollisjonssikring

Også Innlandet fylkeskommune som vegeier blir bedt om å gjøre mer.

Statens Havarikommisjon mener både fylket og Vy bør gå lenger enn det som kreves etter reglene for å sikre bussjåførene bedre ved kollisjoner.

Avdelingsdirektør for vei og landforsvar i Statens havarikommisjon Ingvild K. Ytrehus

TRYGGHET: Dette er et langsiktig arbeid for å bedre trafikksikkerheten, mener avdelingsdirektør for vei og landforsvar i Statens havarikommisjon Ingvild K. Ytrehus

Foto: Studio OSCAR / Studio OSCAR

– Bussen var utformet i henhold til regelverket, men det er ikke tilstrekkelig for å ivareta sjåførens sikkerhet. Derfor har vi rådet Innlandet fylkeskommune om å stille strengere krav til materiellet.

Det sier avdelingsdirektør for veg og landforsvar i Statens havarikommisjon, Ingvild K. Ytrehus.

Bør ikke dette være et regelverk på nasjonalt nivå, ikke bare for Innlandet?

– Det hadde absolutt vært det mest ideelle, men dette er europeiske krav som er vanskeligere og tidkrevende å endre. Så før det regelverket endres har de som bestiller transporttjenester mulighet til å påvirke trafikksikkerheten gjennom å stille krav utover minimumskravene, sier Ytrehus.

Dårlige veger

Samferdselssjef i fylkeskommunen, Aud M. Riseng, sier dette var en forferdelig og tragisk ulykke, som de ikke har opplevd i Innlandet før.

Aud Riseng

FORBEDRINGSPOTENSIALE: Samferdselssjef i Innlandet fylkeskommune, Aud M. Riseng, vil jobbe med å forbedre sikkerheten.

Foto: terje G. Hong / NRK

Hun synes rådene som gis i rapporten er gode.

– Det er absolutt noe som vi skal jobbe med og se om vi klarer å forbedre oss på, sier Riseng.

Hun mener de kan få til mer nå som fylket har et felles ansvar for samferdsel på både veg, drift, trafikksikkerhet og kollektivtrafikk. De kan samhandle og dele kunnskap på en helt annet måte enn før.

– Det som er en utfordring er at vi har et stort vegnett i Innlandet med et stort forfall. Det er mange veger som er altfor dårlige, sier samferdselssjefen.

  • Trafikksikkerhetsavdelingen i fylket har allerede gjort en jobb med å kartlegge risikoområder.

Les også Har analysert 37.000 svinger – mener det kan redde liv

Espen Strandvik Haugvik, ingeniør i trafikksikkerhetsavdelingen i Innlandet fylkeskommune, ved en av 37.000 svinger han har analysert.