Hopp til innhold

Brannofre: – Fikk 400.000 på ti minutter etter at NRK tok kontakt

Et ektepar fra Lunner i Oppland diskuterte i nesten to måneder med forsikringsselskapet om erstatning etter brann. Så ringte NRK, og samme dag ble saken løst.

Tommy og Anita Oppegaard

BESTE JULEGAVE NOENSINNE: Anita og Tommy Oppegaard fikk penger nesten fire år etter husbrann.

Foto: Ole Martin Sponberg / NRK

– Dette er fantastisk gledelig for oss, men slik skal det ikke være. Hva med alle forsikringskunder som ikke har kontakt med media? spør Anita og Tommy Oppegaard, som har kjempet siden januar 2014 for å få erstatning etter at huset deres brant ned.

Teknisk feil på vifteovn

Først ble de anklaget av Sparebank 1 Forsikring for å ha tent på sitt eget hus, men sakkyndige kom i oktober i år fram til at brannen skyldtes en teknisk feil på en vifteovn.

Selskapet lovte dermed oppgjør, men etter nesten to måneder var partene fortsatt ikke enige om beløpet. Forskjellen mellom krav og tilbud var 700 000 kroner, da NRK kontaktet selskapet på torsdag.

– Tilbudet fra selskapet var opprinnelig 4,5 millioner kroner for bygning, rehabilitering av hage og opprydning.

Plutselig økning av tilbudet

– Etter at dere ringte, var det økt til 4,9 millioner i løpet av ti minutter, sier Tommy Oppegaard. Paret valgte da å si ja til dette tilbudet.

– Vi mener at selskapet har drevet med uthaling og trenering. De har prøvd å jekke ned prisen.

– Mediedekning ingen betydning

Simen Rudi

Kommunikasjonsrådgiver Simen Rudi Sparebank 1 Forsikring.

Foto: Sparebank 1 Forsikring

Sparebank 1 Forsikring avviser anklagene.

– Disse forhandlingene og utkommet av forhandlingene har foregått helt uavhengig av medias involvering i saken. Vi er glade for at saken har løst seg, og at ekteparet Oppegaard kan gå inn i julen med større trygghet, sier kommunikasjonsrådgiver Simen Rudi i en kort kommentar.

Konflikten mellom paret og forsikringsselskapet har vakt oppsikt av flere grunner. Brannen startet like etter at Tommy Oppegaard hadde vært innom huset for å hente noe, før han dro videre. Dette var en av grunnene til at selskapet mistenkte ham for å ha tent på.

Videre ble det hevdet at et vindu sto åpent i 2. etasje, og at noen bevisst hadde åpnet vinduet for å sørge for nok oksygen til brannen. Paret avviste begge påstandene på det sterkeste, og mener å ha bildebevis på at vinduet ikke var åpent under brannen.

Boligbrann i Lunner

DRAMATISK BRANN I LUNNER: 31. januar 2014 januar var huset deres fullstendig overtent.

Foto: Eivind Marcelino

Politiet henla saken

Politiet startet etterforskning, men henla saken. Likevel opprettholdt selskapet sin beslutning om ikke å utbetale oppgjør.

Paret engasjerte egne sakkyndige, som i en omfattende rapport slo fast at det ikke hadde foregått noen ildspåsettelse. Da selskapet fortsatt ikke endret oppfatning, tok paret ut søksmål mot selskapet.

Gjøvik tingrett oppnevnte tre sakkyndige, som ble godkjent av begge parter før de startet sitt arbeid. I oktober 2017 kom de fram til at brannen startet på grunn av en teknisk feil i en varmeovn. Dermed snudde selskapet, og gikk med på å utbetale oppgjør.

Siden da er det altså gått nesten to måneder før partene ble enige om det nøyaktige erstatningsbeløpet.

– Endelig renvasket

Thorsteinn Skansbo

LANGT ENGASJEMENT: Advokat Thorsteinn Skansbo.

Foto: Advokatfirmaet Robertsen AS

– Nå er prosessen endelig over, de er helt renvasket, og de har fått et erstatningsoppgjør som fører til at de kan komme videre i livet, sier parets advokat Thorsteinn Skansbo.

Familien har leid bolig i nabokommunen Gran etter brannen. De har skolebarn som er etablert i sitt lokalmiljø, og satser derfor trolig på å kjøpe bolig i samme kommune etter hvert.

Det totale erstatningsbeløpet fra Sparebank 1 Forsikring til paret blir nå over ni millioner kroner. Det inkluderer både selve bygningen, innbo, opprydning på branntomta, renter, bistand og andre omkostninger.

– Vi er overlykkelige over å kunne gå inn i julehøytiden med trygghet for framtida, sier de to.