Hopp til innhold

Bente føler seg lurt av Fjordkraft. – Jeg feira ikke jul

Bente Rasmussen Grefsrud fikk sjokk da hun så strømregninga. To måneder på rad var den på nesten 12.000 kroner.

Bente Rasmussen Grefsrud

ØNSKET TRYGGHET: Bente Rasmussen Grefsrud var redd for å ikke klare strømutgiftene og kontaktet Fjordkraft for å få en forutsigbar avtale. Det angrer hun på.

Foto: Roar Berntsen / NRK

– Jeg har ikke feira jul. I stedet har jeg skreket og grått.

Bente har så vidt kommet seg etter sjokket. Den uføretrygda kvinna trodde det var et smart valg å bytte strømavtale da prisene steg for godt over ett år sida.

Det var det ikke.

I november kom den første regninga på nesten 12.000 kroner. Bente trodde det var en feil og kontakta Fjordkraft. Rett før jul kom en ny regning med tilsvarende beløp.

– Da gikk jeg i kjelleren, altså.

Det var Oppland Arbeiderblad som omtalte denne saken først.

Les også Har ikke solgt en eneste strømkontrakt

Strømforbruk om vinteren

Kostbar strømavtale

Avtalen som Fjordkraft anbefalte var en variabel strømavtale. Her endres prisen ca. hver 30 dag, i motsetning til spotprisavtaler der strømprisen endres fra time til time.

Da strømprisen stupte i oktober gjorde strømstøtta det samme. Men de som hadde inngått slike og lignende avtaler som Bente måtte fortsatt betale den høge, forhåndsbestemte prisen.

Bente ringte på nytt Fjordkraft, men hun følte at hun ikke fikk hjelp. Hun fikk derimot tilbud om å dele opp regninga.

– Men å si opp hele kundeforholdet fikk jeg ikke lov til, siden jeg fremdeles skyldte dem penger.

Bente Rasmussen Grefsrud

VANSKELIG: Bente har en øyesykdom og sliter med å lese tekst.

Foto: Elin Fossum / NRK

På grunn av at Bente er svaksynt var det også vanskelig for henne å skaffe seg informasjon om hva hun burde gjøre.

– Jeg sliter med å lese både brev og ting på nettet. Da blir det også vanskelig å klage skriftlig, slik de sier jeg skal gjøre, sier hun.

Ber myndighetene forby slike avtaler

– Har du en variabel strømavtale så kvitt deg med den så fort som svint!

Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet, er krystallklar.

Han forteller at det er mange som har fått samme sjokk som Bente. Og at det fortsatt er mange kunder som har slike avtaler.

Thomas Iversen, juridisk seniorrådgiver og forbrukerjurist i Forbrukerrådet

HØG PRIS: – Vår erfaring er at strømselskapene sikrer seg mot risiko i markedet ved å sette en høg pris på disse avtalene, sier Thomas Iversen, seniorrådgiver i Forbrukerrådet.

Foto: Forbrukerrådet

– Det er ikke lenge siden at vi så at mellom 15 og 20 prosent av husholdningene hadde denne type avtaler, nå er det grunn til å tro at andelen er fallende.

Forbrukerrådet har bedt strømsalgselskapene kutte salget av variable avtaler. De mener myndighetene bør vurdere et forbud dersom dette ikke skjer.

– Garantert å betale for mye

Forbrukerrådet mener selskapene spekulerer i folks ønske om trygghet og forutsigbarhet.

Iversen forteller at noen variable avtaler har navn som «Solid» og «Trygg», mens andre opererer med avtalenavn som «Lavpris» og «Forutsigbar».

– Variable avtaler er forutsigbare ved at du betaler en fast sats hver måned, men du er garantert å betale mer enn du bør.

Han oppfordrer alle som ikke vet hva slags avtale de har og sjekke dette, samt å gå inn på strømpris.no for å få oversikt over de beste avtalene.

Bente Rasmussen Grefsrud

FRISTENDE: Bente sin avtale hos Fjordkraft er kalt «Garantistrøm».

Foto: Roar Berntsen / NRK

Fjordkraft mener avtalen var kurant

Frode Fjellstad, kommunikasjonsrådgiver i Fjordkraft, sier til NRK at de synes det er leit at kunden deres føler seg lurt.

Fjellstad sier at avtalen som ble tilbudt Bente var en helt kurant avtale på det tidspunktet, og at denne har spart henne for penger i flere perioder.

Om kunden hadde tatt kontakt i dag, ville nok anbefalingen vært annerledes, sier Fjellstad.

Han sier at de i dag har stansa alt salg av variabelavtaler.

Fjellstad sier man står fritt til å si opp sitt kundeforhold med Fjordkraft, men at de da ikke kan tilby en nedbetalingsplan, utestående beløp må da betales i sin helhet.

Les hele svaret fra Fjordkraft her:

Er takknemlig for hjelp

Nå håper Bente at flere lærer av henne.

– Folk har sagt at jeg burde ha skjønt det, men jeg vet om flere som har gjort det samme som meg. Jeg trodde det var en god avtale, sier hun.

Bente Rasmussen Grefsrud fyrer mye med ved for å begrense strømforbruk.

FYRER: Bente fyrer mye med ved for å begrense strømforbruket.

Foto: Elin Fossum / NRK

Etter at Bente stod fram i Oppland Arbeiderblad har hjelpa strømmet til. Det har også blitt opprettet en spleis som dekker de to regningene.

– Det er veldig, veldig fint. Samtidig er jeg litt lei meg. Disse pengene burde ha gått til noen andre, som for eksempel ikke har mat. Jeg skulle ønske jeg kunne gi alt til Frelsesarmeen, sier hun.

Bente Rasmussen Grefsrud

ADVARER: Bente håper at flere nå sjekker hva slags avtale de har med strømselskapet.

Foto: Roar Berntsen / NRK