Strategi
NRKs strategi for det digitale radio- og TV-tilbudet er å ha 1) sterke basiskanaler, 2) målgrupperettede nisjekanaler, 3) ad-hockanaler som er begivenhetsbaserte og 4) et bestillingstilbud på en rekke programområder. På samtlige program- og innholdsnivåer blir det etterhvert full interaktivitet med brukeren – og mellom de forskjellige medieformene – med tanke på økt redaksjonelt utbytte og med mulighet til verdiøkende tjenester.
NRK skal de nærmeste årene styrke innholdsproduksjonen på Internett, og innen 2002 ha et av landets beste nett-tilbud. Når bredbånd introduseres i Norge, skal NRK være den sentrale innholdsleverandøren. Tredje generasjon av mobiltelefon/internett – det nye, håndholdte kombinasjonsmediet UMTS – vil trolig få raskt og omfattende gjennomslag, og med sine egne krav til innholdsproduksjon og –presentasjon vil dette mediet bli en stor utfordring for NRK.
Bedriften foretar store organisatoriske endringer i retning av ett, samlet mediehus for samtlige medier.
Norsk språk og kultur kommer under langt større press i det digitale universet, med sitt nærmest ubegrensede antall internasjonale tilbud rettet både mot et massepublikum og mot nisjemarkedet. NRKs rolle blir å produsere enda mer og bedre norsk innhold, og gjøre det tilgjengelig i flest mulig sammenhenger – også i konkurrerende medier.
Troverdighet og tillit
NRKs største kapital er troverdighet og tillit, ikke minst basert på vår uavhengighet av økonomiske og politiske interesser. NRK vil i framtida i økende grad måtte benytte seg av sin adgang til kommersielle inntekter, og i den digitale mediehverdagen blir det mer og mer krevende å sikre programmessig uavhengighet fra pengeinteressene. Det at NRK går digitalt, skal imidlertid ikke under noen omstendighet rokke ved NRK-verdiene pålitelighet, saklighet, allsidighet og uavhengighet.
Ny kapital
NRKs tilbud skal også i morgen og overmorgen være et tilbud som ikke skal koste brukeren noe ut over lisensen, og som når fram til hele befolkningen. Digitaliseringen vil på lengre sikt gjøre dette billigere enn med analoge distribusjonsformer, slik at mer penger kan brukes på innholdsproduksjon. Likevel trenger NRK betydelig tilførsel av ny kapital for å klare denne oppgaven. Bare digitaliseringen av radio- og TV-arkivene – selve Norges nasjonale hukommelse – vil koste i størrelsesorden 250 millioner kroner. Digitaliseringen av NRK vil bli en stor utfordring også for vårt styre og for våre eiere, staten ved kulturdepartementet, og tvinge fram en grunnleggende debatt om NRKs framtidige rolle i det norske samfunnet.
Tor Fuglevik