Hopp til innhold

Vil stenge sentrum for vanlige biler

Bykjernene i Norges to største byer kan bli stengt for bensin- og dieselbiler. Politikere i både Oslo og Bergen foreslår å lage egne nullutslipps-soner i sentrum.

Trafikk-kork i Bergen sentrum

SKAL VEKK: Det kan bli slutt på køkjøring i sentrum av Norges to største byer. Her fra Håkonsgaten i Bergen.

Foto: Helene Vassbotten Lervik / NRK

Byrådet i Oslo vedtok torsdag klimaplanen som innebærer store endringer for Oslos befolkning om få år. I august legges Bergen sin klimaplan ut på høring. Også den vil inneholde en rekke trafikk- og utslippsreduserende tiltak.

Warloe

ER FOR UTSLIPPSFRIE SONER: Byråd Henning Warloe (H) i Bergen ønsker å utrede mulighetene for dette i sentrum

Foto: Christian Kråkenes

– Vi holder på å utrede miljødifferensierte bompenger og innfører køprising fra 1. januar. Vi ønsker også å prøve ut nullutslippssoner i deler av Bergen sentrum, der bare utslippsfrie biler slipper inn, sier byråd for byutvikling, klima- og miljø i Bergen, Henning Warloe (H) til Dagens Næringsliv.

I gang i løpet av to år

I Oslo kan det bli aktuelt å stenge av hele området innenfor Ring 2 for bensin- og dieselbiler.

Guri Melby

PÅ PLASS INNEN TO ÅR: Byråd Guri Melby (V) i Oslo mener lavutslippssoner kan bli realisert i løpet av kort tid.

Foto: Dang Trinh / NRK

– Sentrum er en veldig aktuell sone. Både fordi vi har store problemer med luftforurensing, samtidig som det er mange mennesker som oppholder seg her, og fordi du i sentrum har flest aktuelle alternativ for transport, sier samferdsels- og miljøbyråd i Oslo, Guri Melby (V).

Dagens Næringsliv skriver i dag at hun ønsker å innføre de første pilotprosjektene innen to år.

– Ambisjonen må være å få på plass de første lavutslippssonene i 2017-2018.

Lov å kjøre mot avgift

Samtidig kan det bli mulig for vanlige biler å kjøre i lavutslippssonene, men det vil koste flesk.

Carl I. Hagen

KRITISK: Carl I. Hagen (Frp) tror forslaget vil få flertall, men er selv sterkt imot.

Foto: Larsen, Håkon Mosvold / NTB scanpix

– Man kan se for seg at du må betale en skikkelig avgift. Så hvis noen absolutt må ha med seg bilen, så kan de få lov. Slike strenge avgifter kan også komme til å gjelde for næringslivet. Varebiler og taxinæringen er en egen utfordring, sier Melby.

– Klimagærninger

Fremskrittspartiets førstekandidat i Oslo, Carl I. Hagen er skeptisk til forslaget, men tror forslaget vil få flertall i bystyret når saken skal behandles i høst.

– Byrådet er klimagærninger. Jeg er ikke blant dem. Lavutslippssoner der bensin- og dieselbiler er ett av virkemidlene er jeg helt imot. Den typen tvang er jeg ikke for.