Tidligere i dag gikk lederen i Folkeaksjonen for Jonndalstunnelen hardt ut og anklaget Statens Veivesen for å ta side i spørsmålet om bygging av de to konkurrerende veiprosjektene i Hardanger.
Hardangerbrua slik den er tenkt.(Montasje: Hardangerbrua.no)
Årsaken er en undersøkelse som veivesenet har sendt ut, der de skal forsøke å kartlegge reisevaner i regionen. I undersøkelsen er ikke Jondalstunnelen nevnt med ett ord.
- Når vi vet at en så stor andel av befolkningen og bedriftene faktisk ligger i kommunene som først og fremst har nytte av Jondalstunnelen, syns vi det er underlig at det først og fremst er spørsmål om Hardangerbrua. Den har folk flest liten interesse for, sa leder i folkeaksjonen for Jondalstunnel, Inge Børslien til NRK Hordaland i morges.
Morgenkaffe i halsen
Denne påstanden og oppfordringen til boikott fikk styreleder i Hardangerbrua AS, Magnar Lussand til å sette morgenkaffen i halsen.
- Børslien driver med desinformasjon når han sier at folk flest ikke er interessert i Hardangerbrua. Jeg sitter med en undersøkelse om ble gjort i august i 2001 som viser at det er en klar majoritet som er for Hardangerbrua. Da blir det ekstra provoserende at han også tillater seg å oppfordre til boikott av undersøkelsen, sier Lussand.
-Ville ikke du følt deg snytt dersom undersøkelsen bare inneholdt spørsmål om Jondalstunnelen?
-Nei det tror jeg ikke. Dette er to helt forskjellige prosjekt, svarer Magnar Lussand
Og dermed er krangelen mellom indre og ytre Hardanger i gang.