Banen har vært kjørt på en sikkerhetsmessig uakseptabel måte og i strid med gjeldene krav for sikker transport av personell, heter det i begrunnelsen fra tilsynet.
Torbjørn Sirseth mister sertifikatet for taubanedrift.
Ulriksbanen ble stengt 10. januar etter at en bærewire sporet av.
Må ta «lappen» på nytt
Før sertifikatet kan gis tilbake må driftslederen gå opp til ny prøve i henhold til «Normalplan for driftslederopplæring – totausbane», heter det i en pressemelding fra Det Norske Veritas.
Driftslederen må bestå prøven før banen kan settes i trafikk igjen.
At driftslederen fratas driftsledersertifikatet får den umiddelbare konsekvens at Taubanetilsynet også inndrar Ulriksbanens driftstillatelse.
Også skadene fra avsporingen 10. januar må utbedres og godkjennes av Taubanetilsynet før driften av Ulriksbanen kan gjenopptas.