"Nå er de største flaskene blitt inntil 35 prosent billigere" heter det i den store, røde annonsen tirsdag, med et stort prosenttegn og "vol." med store bokstaver.
-Helt klart alkoholreklame
Men hva er blitt billigere? Brus, jus eller alkohol? Fungerende underdirektør i Sosialdirektoratet, Jens Guslund, er klar i sin sak. Dette er snikreklame for alkohol.
- For oss er dette åpenbart alkoholreklame. Her viser man ganske klart til alkohol, blant annet med henvisningen til prosentvolum. Det står klart i loven at alle uttrykk som på en eller annen måte forbindes med alkoholholdig drikk, omfattes av reklameforbudet. Og det mener vi denne reklamen gjør.
Uenig med departementet
Fjord Line på sin side var først ikke enig med Sosial- og helsedirektoratet
- Annonsen er informasjon til våre kunder om prisutviklingen ombord hos oss. Vi har en del gode kjøp man kan gjøre hos Fjord Line, og det syns vi var riktig å reklamere for, sa informasjonssjef i Fjord Line, Atle Kvamme.
- Vi reduserer prisene i forbindelse med at avgiften på alkohol og tobakk i Danmark går ned, og i den sammenheng informerer vi våre kunder om at det er prisreduksjon ombord, men ikke hvilke varer det gjelder, sa informasjonssjefen.
Etter at NRK Hordaland omtalte saken tok Sosial- og helsedirektoratet kontakt med Fjord Line. Rederiet har nå bestemt seg for å droppe annonsen.