NRK Meny
Normal

Slik har de støttet opp den senkede naziubåten

Rundt 200.000 tonn med fyllmasser er lagt ned for å støtte det 71 år gamle vraket av den tyske ubåten «U-864» utenfor Fedje.

Fyllmasser ved U-864

STØTTER UBÅTEN: Fyllmassene skal stabilisere ubåtvraket, som ligger i en skråning.

Foto: Kystverket

I helgen ble arbeidet rundt ubåtvraket avsluttet. De enorme mengdene fyllmasser er lagt ned for å stabilisere området og hindre utglidninger i skråningen hvor forskipet til ubåtvraket ligger.

Dette skal minke faren for ras og utglidning med påfølgende kvikksølvlekkasjer.

Tett overvåket

Arbeidet, som er utført av nederlandske Van Oord, er blitt nøye overvåket for å hindre at kvikksølv fra den tyske farkosten skulle bli virvlet opp.

– Overvåkingsprogrammet under arbeidet er et av de mest omfattende som har vært gjennomført ved undervannsoperasjoner i Norge, sier prosjektleder i Kystverket, Hans Petter Mortensholm.

Sikringsarbeidet rundt vraket måtte gjøres uavhengig av om det blir besluttet å heve eller dekke til ubåten, som ble senket utenfor Fedje 9. februar 1945. med fullt mannskap og 67 tonn kvikksølv om bord. Nå ligger den på 150 meters dyp.

Skal tåle et jordskjelv

Et 30.000 kvadratmeter stort område rundt vrakdelene er allerede forurenset av tungmetall, og i 2006 la Kystverket ned fiske- og ferdselsforbud i området over ubåten.

Ifølge Kystverket skal støttemassene nå få stabilisere seg i mellom ett og halvannet år. Da skal den syv meter høye fyllingen være så sterk at den kan tåle et jordskjelv.

Van Oord ved ubåtvraket på Fedje

OMFATTENDE: To av skipene som har vært med på det omfattende arbeidet med å legge ned støttefyllingene.

Foto: M.Oliver / Kystverket

Se animasjon av arbeidet:

Kystverkets video om støttefyllingen ved ubåtvraket ved Fedje.
Laster kart, vennligst vent...

Siste video

Distriktsnyheter fra Hordaland og Sogn og Fjordane
Erna Solberg med fremføring av "Nystemten" og Ketil Solvik-Olsen på tuba var en del av den offisielle åpningen av Bergens nye flyplass.
Se hele arbeidet med å fjerne flytedokken fra Foto/redigering: Tim Wassmo