Dette er de viktigste anbefalingene i en rapport som tirsdag ble overlevert til Miljø- og utviklingsminister Erik Solheim (SV).
- Rapporten tar for seg hvordan ulovlig import og eksport av farlig avfall skal forhindres. Eksplosjonsulykken i Gulen var en vekker for oss. Erfaringene fra denne hendelsen viste behovet for å styrke og samordne innsatsen mot farlig avfall til og fra norske havner, sier SFT-direktør Ellen Hambro til NTB.
I mai 2007 eksploderte flere tanker ved Vest Tank i Gulen kommune i Sogn og Fjordane. SFT anmeldte bedriften og transportselskapet Trafigura for blant annet å ha importert farlig avfall ulovlig.
LES ALT OM SLØVÅG-ULYKKEN PÅ VENSTRE SIDE.
Bred arbeidsgruppe
Rapporten som nå er laget kommer som en direkte oppfølging av denne hendelsen i Gulen. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap, Kystverket, Sjøfartsdirektoratet og Toll- og avgiftsdirektoratet har vært med i arbeidsgruppen, sammen med SFT.
Rapporten legger opp til å etablere rutiner og varslingssystemer som innebærer en skjerpet beredskap for å avdekke ulovlig transport.
- Helt enkelt er det ikke å ha full kontroll til enhver tid. Opp mot 100.000 skip anløper norske havnet hvert år. Det sier seg selv at vi ikke kan kontrollere absolutt alle. Vi må sile ut og ta for oss de mest aktuelle skipene, sier Hambro.
Hun mener at det nye kontrollopplegget vil bringe Norge i forkant internasjonalt på dette området.
Dyrt å bli kvitt
Hambro tror ikke at omfanget av farlig avfall nødvendigvis vil øke i årene som kommer. Det som er en kjensgjerning er at det er dyrt å kvitte seg med farlig avfall.
- Det vil alltid være en risiko for at noen forsøker å finne rimelige løsninger, som ikke alltid er lovlige løsninger. Dette må vi forhindre. Vi legger opp til et samarbeid mellom de ulike etatene ved lasting og lossing, etter at skipet på forhånd er blinket ut for kontroll, sier Hambro.
Hun sier at det dreier seg om få tilfeller hvert år og har tro på at et samordnet kontrollopplegg både vil avdekke ulovligheter og virke avskrekkende på potensielle lovbrytere.
Hambro mener likevel at det er viktig å arbeide på tvers av landegrensene slik at aksjoner kan koordineres. Derfor vil hun arbeide for at også andre land skjerper kontrollrutinene sine.