Hopp til innhold

Slik kan private løse politiets helikopter-problem

På like mange år som politiet har brukt på utredning etter Utøya, vil et privat initiativ bygge opp politihelikopter i alle landsdeler.

Nytt politihelikopter i 2004 tar av fra bakken

LUFTSLOTT? Slik så det ut da politiet presenterte sitt helt nye politihelikopter i Oslo i 2004. Elleve år senere er det fremdeles kun Østlandet som har politiberedskap i luften.

Foto: Holm, Morten / NTB scanpix

– Politiet sin helikopterberedskap er ikke blitt vesentlig bedre siden Utøya, mener Svein Thompson.

Helikopterkart fra Politiforum

HELE NORGE: Slik ser politiet selv for seg at de kan dekke hele landet med egne helikopterbaser på Østlandet, Vestlandet, i Midt-Norge og i Nord-Norge. Men de mener selv de ikke har råd til det. (Trykk på bildet for større versjon.)

Foto: Politiforum / Illustrasjon
Svein Thompson

VIL SELGE TIL POLITIET: – Det koster å ha store helikoptre i luften. Skal man spare penger, vil man aldri få en kraftfull politihelikopter-tjeneste i Norge, sier Svein Thompson.

Foto: Lise Blekastad

Han er med i et privat initiativ som vil selge private helikoptertjenester til norsk politi. Når alarmen går skal politiet kunne rykke ut i et privat helikopter – med en sivil pilot.

Slik NRK fortalte sist uke, er det nettopp dette Politidirektoratet ser på som fremtiden: De går inn for å droppe planene om flere politihelikoptre, og ser heller for seg stående avtaler med private.

BAKGRUNN: Vil la politiet rykke ut med private helikoptre

– Vi vil bygge opp en komplett pakke kun for politiet, og trene med dem. Da kan vi bistå politiet helge døgnet, til observasjon, transport av et lag og deltakelse i taktisk inngripelse, sier Thompson.

Fire nye baser innen 2020

Politiet fikk massiv kritikk for beredskapen i luften etter 22. juli. Politiets eneste helikopter sto på bakken fordi mannskapet hadde ferie.

Siden det har politiet snart brukt fire år på å utrede hvordan politiet skal dekke Norge fra luften. Forrige uke konkluderte de med at flere politihelikoptre er for dyrt og urealistisk.

– Initiativet vårt springer ut fra at man så alt gikk så galt på Utøya. Hadde man hatt en helikoptertjeneste som fungerte, kunne politiet vært der i løpet av 20 minutter, sier Thompson.

Thompson og den Hamar-baserte Lima-gruppen (se faktaboks) har allerede vært i møter med Justisdepartementet og politiet. Der viste de hvordan de kan opprette helikopterbaser for hele Norge om de får en avtale med det offentlige i 2015:

  • To år med trening og oppbygging.
  • Operative med helikopterbase på Østlandet fra 2017/2018.
  • Deretter opprette en ny base i året andre steder i landet, fra 2019 av.
  • Om det planlegges slik fra starten av, kan man dekke flere landsdeler allerede fra 2017/2018.
Politiet på veg til Utøya i gummibåt

HADDE IKKE HELIKOPTER: Det ikoniske bildet fra 22. juli. Mens politihelikopteret står på bakken, får beredskapstroppen motorstopp i en overfylt gummibåt på vei over til Utøya.

Foto: Steinar Frøyshov

Politifolk skeptiske

Politiets Fellesforbund (PF) ser problemer med et privat helikoptersamarbeid.

– En politipilot forplikter seg til å gå lenger enn en sivil pilot. En sivil pilot kan si nei til å gå inn i en skarp situasjon, og du kan ikke være avhengig av en slik løsning, sier PF-leder Sigve Bolstad.

LES MER: Derfor vil ikke politiet fly privat