Hopp til innhold

Rørleggere nekter å montere Ikea-utstyr

Kjøper du bad- og kjøkkenutstyr på Ikea, risikerer du å måtte levere det tilbake – rett og slett fordi rørleggeren nekter å montere det.

Odd Rune Bjørge

FÅR UTSTYRET TILBAKE: Ikea-sjefen i Bergen opplever at kunder kommer tilbake med bad- og kjøkkenutstyr de har kjøpt hos dem. – Blandebatteriet er merket med godkjenningsklistremerke, men rørleggerne sier at det ikke er godkjent, forteller Odd Rune Bjørge.

Foto: Kari Nygard Tvilde / NRK

Det er en dårlig skjult hemmelighet at Ikea gir spesialister innen en rekke bransjer sterk konkurranse på pris.

Men vil du spare penger på utstyr til kjøkken og bad, og kjøpe for eksempel blandebatteriet hos den svenske kjeden, kan hundrelappene du trodde du tjente fort koke bort i kålen.

Rørleggeren plikter å foreta en faglig vurdering av utstyret, og ønsker derfor å forholde seg til produkter han kjenner.

Morten Husa i Norske Rørleggerbedrifter Landsforening

Vil du ha utstyret montert av en fagmann på godkjent vis, risikerer du nemlig å måtte levere Ikea-produktet tilbake – og kjøpe et nytt av rørleggeren.

Flere rørleggere nekter rett og slett å montere Ikea-produkter, selv om de er godkjente av SINTEF.

– Rørleggerne sier enten at utstyret ikke er godkjent, eller at det ikke dekkes av forsikringen. Det er vel de to mest vanlige årsakene, sier varehussjef Odd Rune Bjørge på Ikea i Bergen.

Kunder må levere produktene tilbake

Han forteller at de til stadighet opplever at kunder kommer tilbake med produkter de ikke har fått montert av rørleggeren.

IKEA

LEVERER TILBAKE UTSTYR: Flere kunder kommer hit til Europas mest kostbare Ikea-varehus, i Åsane i Bergen, for å levere tilbake utstyr rørleggerne ikke monterer.

Foto: PETER MUHLY / AFP

Ikeas blandebatterier leveres med monteringsanvisninger og «godkjent-merke». Men det er ikke nok, ifølge flere rørleggere.

Morten Husa, leder i Norske Rørleggerbedrifters Landsforening avdeling Vest, sier det er flere årsaker til at noen rørleggere ikke monterer utstyr kunden har kjøpt inn på egen hånd.

– Det ene er garantiansvaret rørleggeren tar på seg ved å montere utstyr levert av kunden. Det andre er at rørleggeren plikter å foreta en faglig vurdering av utstyret, og derfor ønsker å forholde seg til produkter han kjenner, sier Husa.

Han peker også på at det kan være vanskelig for rørleggeren å skaffe kunden et nytt produkt dersom han ødelegger det.

– Det kan bli utfordrende forsikringssaker, sier Husa.

– Skal være opp til kunden å bestemme

Pia Kleppe Marken

– KUNDEN MÅ BESTEMME: – Vi synes det skal være opp til kunden å bruke det materiellet man vil, sier Pia Kleppe Marken i Forbrukerrådet.

Foto: Kjell Håkon K. Larsen

Forbrukerrådet kjøper ikke forklaringene til rørleggerne, selv om de har rett til å velge hvilket utstyr de går med på å montere.

– Ut ifra vanlig avtalerett kan en selv bestemme hvilke vilkår en går inn i en avtale på. Vi i Forbrukerrådet synes imidlertid ikke det er greit at kunden ikke kan få montert utstyr man velger å kjøpe et annet sted, sier Pia Kleppe Marken, leder for forbrukerrådet i Hordaland og Sogn og Fjordane.

Hun mener rørleggere som nekter å montere kundeinnkjøpt utstyr nå må ta kundens eget ønske mer på alvor.

– Vi synes det skal være opp til kunden å bruke det materiellet man vil, og at man skal ha muligheten til å få en fagmann til å montere det for seg, sier Marken.

Har du kjøpt utstyr til kjøkken og bad på Ikea? Del gjerne dine erfaringer i kommentarfeltet.