Hopp til innhold

Nav-ansatte frustrerte over reform

Føler de ikke strekker til og kan utføre jobben godt nok, viser studie.

Camilla Grung

Nav-ansatte føler at de ikke strekker til i jobben, kommer det frem av Camilla Grungs masteroppgave.

Foto: Steinar Nedkvitne / NRK

- Reformen har ført til at det blir en veldig tung og vanskelig arbeidsdag for de ansatte. Men litt av grunnen er at de har fått mangelfull opplæring i forkant, sier Camilla Grung.

Hun har skrevet en masteroppgave om reformen i Nav med utgangspunkt i kontorer i Hordaland. Noe av det hun har funnet ut er at de ansatte opplever at de ikke mestrer arbeidsoppgavene og frustrasjon over at de ikke kan hjelpe brukerne godt nok.

- De ansatte sier at de ikke har tilstrekkelig kompetanse til å utføre jobben på en god måte, sier Grung.

De ansatte ved Nav-kontorene Grung har studert har flere ganger opplevd at de har vært nødt til å tilkalle politiet, fordi brukerne har oppført seg aggresivt og truende.

Urealistiske forventninger

Reformen, som ble vedtatt i 2005, har slått sammen Aetat og de sosiale velferdstjenestene i kommunen. Dermed har de ansatte fått mange nye arbeidsoppgaver og må forholde seg til nye typer klienter de ikke er vand med.

- Det bør bli satt inn ressurser, slik at de kan få en skikkelig opplæring og føle seg sikker i jobben og trygge i den rollen de skal ha, mener hun.

Heller ikke brukerne har vært fornøyd med reformen, og de har vært opptatt av at de ikke har fått det de har blitt lovet.

- Flere av mine informanter tok opp hvordan reformen er kommunisert utad. At politikerne har gitt et urealistisk bilde av hvordan det vil bli etter reformen. Brukerne har andre forventninger til hva de ska få hjelp til enn hva som faktisk er mulig, forteller hun.

LES: Kortere ventetid på dagpenger | - Internett kunne løst Nav-problem | ALT OM NAV