Alle tog, inkludert flytoget, vil stå stille mellom klokken 12 og 15 i dag, når Norsk Jernbaneforbund går til politisk streik.
2.300 fagorganiserte medlemmer av Jernbaneforbundet streiker i protest mot forslaget om å konkurranseutsette Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet.
I Hordaland kan dette bety at 90 personer mister jobben.
I NSB Persontog regner man ikke med at streiken vil få
vidtfavnende konsekvenser for de reisende, selv om avgangene ikke blir erstattet med buss. Erfaringsmessig lar publikum være å starte togreise i en streikeperiode, hevder NSB.
Noen avganger vil bli kansellert, mens passasjerer på langruter vil bli informert om hvordan de eventuelt vil kunne komme seg videre dersom de har et akutt reisebehov.
Kan bli omgjort
Forslaget om å konkurranseutsette store deler av Jernbaneverket vil få flertall på Stortinget når det blir behandlet i dag. Men ifølge Aftenposten er mindretallet, Arbeiderpartiet, SV og Senterpartiet, innstilt på omkamp dersom det blir en rødgrønn
flertallskonstellasjon etter valget til neste år.
Opposisjonen frykter nemlig at konkurranseutsetting fører til svekket togsikkerhet.
Norsk Jernbaneforbund går enda lenger, og krever en unnskyldning fra samferdselsminister Torild Skogsholm (V).
Forbundsleder Kjell Atle Brunborg i Norsk Jernbaneforbund (NJF) viser til at statsråden i et radiointervju med NRK søndag sa at Jernbaneverket ikke kan dokumentere tilstanden på jernbanenettet til enhver tid. Dessuten ble ministeren oppfattet dit hen at hun mener kameraderi gjør at kontrollen blir dårligere, fordi de som gjør jobben og de som sjekker kvaliteten har samme arbeidsgiver, Jernbaneverket.
- Sikkerheten er meget god, og i NJF stoler vi på at ledelsen og de ansatte har kontroll. Dette er et helt nytt utspill, sier Brunborg til NTB.
Klart skille
Norsk Jernbaneforbund avviser at det er noe problemer knyttet til kameraderi i Jernbaneverket.
Samferdselsminister Torild Skogsholm (V)
Under et møte mellom samferdselsminister Torild Skogsholm og jernbanedirektør Steinar Killi i Jernbaneverket mandag var det enighet om at konkurranseutsetting av Jernbaneverkets produksjonsvirksomhet ikke skal svekke sikkerheten på jernbanen.
Begge parter er enige om at det i forslaget til organisering er et klart skille mellom de som skal kontrollere et arbeid og det arbeid som skal kontrolleres.
En rekke fagforbund, som er omfattet av prosjektet Forbund 1, stiller seg bak Jernbaneforbudets politiske streik tirsdag.
Ikke som i Storbritannia
Handel og Kontor, Hotell- og restaurantarbeiderforbundet, Norsk Post- og kommunikasjonsforbund, og Norsk Transportarbeiderforbund viser til at internasjonal erfaring blant annet i Storbritannia tilsier at konkurranseutsetting av
denne type oppgaver medfører forsømmelse av driftsvedlikeholdet.
- Alle som studerer den britiske erfaringen med privat drift i jernbanesektoren, vil tenke seg om to ganger før de utsetter sin jernbane for samme skjebne, sier generalsekretær Bob Crow i RMT, det største fagforbundet i den britiske transportsektoren, til Klassekampen.
Samferdselsminister Torild Skogsholm (V) lover å unngå det
britiske togkaoset.
- Jeg skjønner at folk er bekymret for at det samme skal skje her som med det britiske tognettet. Men vi skal gjøre det annerledes. Vi har vært i England for å lære hvordan man ikke skal gjøre det, sier hun til Dagsavisen.
Positivt i Sverige
Det er to år siden svenskene satte drift og vedlikehold av jernbanen ut på anbud.
- Vi har bare gode erfaringer med konkurranse, sier Kjell Åke Averstad i Banverkets Østra Banregion.
Privatisering har ikke gått utover togenes sikkerhet og punktlighet i Sverige. I vårt naboland er rundt 40 prosent av jernbanenettet konkurranseutsatt.
Strekningene eies fortsatt av staten, men private firmaer konkurrerer om alt fra gressklipping og snørydding, til reparasjon av signalanlegg og spor. Det har Banverket spart 15-20 prosent på.
Brutalt i Danmark
I Danmark har det stalige Baneteknik fått et brutalt møte med konkurransen. Selv om de vinner anbud på drift og vedlikehold, taper de nesten alle konkurranser om store utbyggingsoppdrag.
- Det er likevel mye å spare, sier underdirektør Peder Horup Sørensen, som anbefaler konkurranseutsetting. Han avviser at det har gått ut over sikkerhet og punktlighet for togene i Danmark.