Problemet er at Fylkesrådmann Paul Nilsen bare kan gi penger til en av dem. Og de to ordførerne mener selvsagt begge at de har mest å skilte med.
-Nå vil jeg hevde at det Eidfjord som har de fleste attraksjonene sånn at jeg har jo god tro på at det er vi som får støtte, sier ordfører i Eidfjord, Anved Johan Tveit.
-Ulvik har et godt reiselivsprodukt når det gjelder cruisebåtanløp. Vi har mye å tilby i den sammenheng. Håper at vi ligger godt an, sier ordføreren i Ulvik, John Olav Heggseth.
-Dette er jo en stor innvisitering og også en viktig innvisitering for den som får. Fordi det er såpass store midler så tror jeg det er bare en søker som får, sier fylkesrådmann Paul M. Nilsen
Nye arbeidsplasser
En ny kai kan sikre arbeidsplasser innen reiselivsbransjen. Både eksisterende attraksjoner, planene om mottak av passasjerer på kaien, og de fysiske forutsetningene for byggingen av kai kan bli avgjørende for hvem som får støtte. Prosjektleder for cruise destination Bergen, Fjord Norway, Ola Hiis Bergh tror den av kommunen som får cruisekaien vil merke det.
-Vi ser i dag at de som bygger kaier får langt lettere besøk. Den som år kaien vil få stro glede av det.
-Hvilken kommune tror du får en slik kai?
- Jeg er veldig positiv til de to turistperlene i HArdanger, Eidfjord og Ulvik, men som styremedlem i Reisemål Hardangerfjord, må jeg være veldig nøytral i dette spørsmålet. Men jeg har skrevt en anbefaling til fylkesrådmannen at Ulvik får kaien. Men jeg syns det er synd at det er bare den ene av havnene som kan få en slik kai.
Vil ikke konkurrere
At en ny kai er viktig er de konkurrerende ordførerne enige om. Men ordføreren i Ulvik, John Olav Heggseth, skulle helst sett at de slapp å konkurrere.
- Det er jo selvsagt ikke noen lystig situasjon at vi blir satt opp mot hverandre. Vi skulle jo gjerne satt sammen noe som ble et godt produkt. Men staten har sagt at de vil satse på reiseliv og Hardanger og da skulle jeg ønske at staten var villig til det