Hagland var kaptein på "Sleipner" 26. november 1999 da båten gikk på grunn og 16 mennesker mistet livet.
Rederiet Hardanger Sunnhordlandske Dampskipsselskap (HSD) er også frikjent etter tiltalen.
Aktor Eirik Stolt-Nielsen hadde på forhånd lagt ned påstand om seks måneders betinget fengsel for kapteinen, og fire millioner kroner i bot for rederiet, som var tiltalt for manglende sikkerhetsopplæring av de ansatte om bord på hurtigbåtene.
En overraskende dom
Dommer Jan Ivar Brønn Foto: Scanpix
Kaptein Hagland og rederiets representanter hørte dommen bli lest opp av dommer Jan Ivar Brønn klokken 11 i formiddag.
At både kapteinen og HSD ble frifunnet kom overraskende på mange av de fremmøtte i Sunnhordland tingrett.
Selv tok kaptein Sverre Johan Hagland til tårene da det ble klart at han var frikjent. Også familien hans på tilhørerbenkene var tydelig rørt over dommen.
Kapteinen navigerte feil
Hurtigbåten "Sleipner"
Selv om kaptein Sverre Johan Hagland ikke husker det selv, mener retten det er bevist at han må ha gjort en feilnavigering ulykkeskvelden.
I domspremissene blir det også slått fast at det er flere hendelser denne kvelden som ikke samsvarer med godt sjømannsskap. Retten stiller seg blant annet kritisk til bruken av radar og navigering.
Sunnhordland tingrett er likevel opptatt av å ikke plassere skyld på enkeltpersoner. Retten går istedet langt i å antyde at ulykken skyldes "uflaks".
Retten kommer i premissene for dommen også inn på at Sverre J. Hagland er sterkt preget av ulykken. Han er i dag uføretrygdet med sykdommen Posttraumatisk stresslidelse.
- Retten kan ikke utelukke at denne diagnosen også kan ha påvirket hukommelsesfunksjonen til Hagland i forhold til hendelser like før grunnstøtingen", heter det i dommen.
16 personer omkom
"Sleipner" heves
Hurtigbåten Sleipner hadde 76 passasjerer og en besetning på ni personer da båten havarerte på Sletta utenfor Sveio i Hordaland i november 1999. Båten hadde om lag 35 knops fart da den grunnstøtte i mørket og bølgene var mellom to og tre meter høye.
Sjøfartsdirektoratet var ikke tiltalt i saken. Begge de frikjente partene har imidlertid vist til at Sjøfartsdirektoratet ikke hadde lagt forholdene til rette og gjort de kontroller som burde ha vært gjort.
Sjøfartsdirektoratet vil foreløpig ikke kommentere saken.