– Det er marerittet for alle sjåfører at det tar fyr i bilen midt inne i en tunnel, sier driftsansvarlig, Kurt Håland, i KPM Transport, som eier vogntoget som tok fyr.
Håland mistenker at det var en turbo som røk på vogntoget. Får man ikke stoppet med en gang når det skjer, er faren for brann overhengende. Denne gangen tok vogntoget fyr og brant kraftig midt inne i tunnelen.
Føreren fortsatte likevel, og klarte å presse vogntoget helt ut av den nærmere tre kilometer lange tunnelen.
LES OGSÅ:
| |– Sjåføren tenkte sikkert meget raskt at dette må vi få ut av tunnelen. Han er tidligere ambulansesjåfør, så jeg kan godt tenke meg at han har forstått at bilen måtte ut av tunnelen slik at ikke dette skulle ende i en tragedie. Så ære være ham for det, sier Håland.
Fullstendig uskadd
Trafikken var forholdsvis stor på E 16 mellom Bergen og Voss da vogntoget tok fyr lastet med mel fra Vaksdal Mølle.
– Når det begynner å brenne i et vogntog inne i en så lang tunnel, sammen med 50 andre biler, da er det gitt på forhånd hva utfallet ville blitt, mener driftslederen.
Vogntogsjåføren kom helt uskadd fra hendelsen tirsdag ettermiddag, og er ifølge sin sjef klar til å gå på jobb igjen.
Sjåføren ønsker ikke å la seg intervjue om det som skjedde.
– Fantastisk gjort
– Dette var tøft gjort, synes Jan-Ove Halsøy, leder i Norges Lastebileier-Forbund i Hordaland.
– Nå vet jeg ikke hvor det brant på bilen, men det er helt fantastisk at han har klart å holde roen. Han har avverget en katastrofe, mener Halsøy.
Sjåførens valg om å fortsette å kjøre mot utgangen av tunnelen til tross for brannen, er helt etter boken, følge fylkeslederen.
– Det er utrolig viktig at føreren kjører så langt som mulig for egen maskin. Det har med egen sikkerhet å gjøre, og det har med andre personer i nærheten å gjøre. Vårt råd er at man skal kjøre på, presse bilen så langt det går. Man kommer mye lenger hvis man kjører, enn hvis man stopper og begynner å løpe mot utgangen, mener Halsøy.
I etterkant av
har lastebileierforbundet laget klar en forskrift om nettopp tunnelbranner. Denne vil forbundet jobbe for å få inn i alle yrkessjåførers etterutdanning. Alle yrkessjåfører er pålagt etterutdanning hvert femte år.Opplæringen skal handle om mulig sikkerhetsutstyr i bilen, og om hvordan man skal opptre hvis bilen begynner å brenne i en tunnel.