– Arna – Voss er en spesiell strekning. Det er ikke mulig å oppgradere den veien verken når det gjelder trafikksikring, rassikring eller brannsikring til et tilfredsstillende nivå på den traseen som ligger der nå, sier regionveisjef, Helge Eidsnes i Statens vegvesen.
Ubrukelig utstyr kunne fått fatale følger i gårsdagens brann i den 6272 meter lange Stavenestunnelen på E16 mellom Voss og Bergen. En av dem som ble fanget i røykinfernoet prøvde å bruke nødtelefonen i tunnelen. Men den virket ikke.
– Opplysningene om at nødtelefonene ikke har fungert tar vi svært alvorlig. Vi undersøker nå hva som har fungert og ikke har fungert, sier han.
– Tunnelene er rett og slett elendige
Åtte personer fikk lettere røykskader da vogntoget tok fyr i Stavenestunnelen på E 16 i Vaksdal. Sjåføren av det brennende vogntoget rakk å kjøre 2,8 kilometer ut i dagslys, men tunnelen fra 1965 ble fylt av røyk.
Fra Bergen sentrum østover langs E 16 til Hordalands grense må man passere 40 tunneler. Innen 2019 skal disse og 160 andre tunneler i Norge oppfylle nye sikkerhetskrav fra EU.
– Disse tunnelene som vi har er dårlige. De er rett og slett elendige, mener ordfører i Vaksdal, Eirik Haga. 17 av tunnelene langs E16 befinner seg i hans kommune.
– Det som kan gjøres av sikkerhetstiltak må gjøres. Vi skal jo leve med denne tunnelen i mange år framover, sier Vaksdal-ordføreren.
Vurderer helt ny trasé
Før gårsdagens brann var veivesenet i gang med en full rehabilitering av tunnelen. Statens vegvesen skal også undersøke om viftesystemet fungerte optimalt under gårsdagens brann.
– Vi skal ha ut alt det gamle tekniske utstyret og inn nytt sikkerhetsutstyr til 80 millioner kroner. Det skal være ferdig til juni neste år, forteller Helge Eidsnes.
Men det hjelper ikke stort. Hele strekningen mellom Arna og Voss må flyttes for å tilfredstille EU-kravene.
– Nettopp derfor er vi i gang med ny utredning på en helt ny trasé mellom Arna og Voss. Det er en såkalt konseptvalgutredning, som vi skal legge frem til våren, forteller han.