Fredag fikk NRK tips fra sjokkerte kunder som ble vitne til en bisarr hendelse ved Ikea-restauranten i Bergen:
En gruppe på seks-sju ungdommer hentet store mengder mat i frokostbuffeen, og gikk i skytteltrafikk til bordet sitt der de tømte mat og drikke opp i medbrakte bager og flasker.
– Dispenserbrus helte de over fra glass til store flasker, forteller en anonym kilde til NRK.
Hver morgen mellom 09.30 og 11.00 fra mandag til lørdag serverer Ikea-varehuset inntil 800 gjester. Når man først har betalt en femtilapp kan man spise så mye frokost man vil.
- LES OGSÅ:
Pensjonateier tatt på fersken
Varehussjef Odd Rune Bjørge ved Ikea i Åsane bekrefter at tyveri fra frokostbuffeen i restauranten er et velkjent problem.
– Ja, vi har sett folk som har med seg oppbevaringsenheter. Noen har ikke sperrer og tror at alt er lov. Det verste eksempelet vi har vært borti var en som drev et pensjonat i Bergen. Han hadde med seg en haug med bokser som han pakket maten oppi, noe som ble oppdaget. Mannen ble ikke anmeldt, men er uønsket som kunde hos oss. Dette gjelder alle som blir tatt, sier Bjørge til NRK.
Ikea-sjefen kan også fortelle om storfamilier, pensjonister og eldre damer som rapper mat.
– Noen kommer med trillebager!
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
– Dette er lavmoral
– Dette er jo tyveri og brudd på moralske normer, men det verste er at andre kunder blir oppskjørtet. Heldigvis har vi ærlige kunder som melder fra til våre ansatte eller sikkerhetsvakter, og som luker ut uærlige sjeler. Noen få skal ikke få ødelegge for de mange, sier Bjørge.
Ikea-restauranten i Åsane er topp-15 av de 400 Ikea-varehusene i verden når det gjelder antallet matservering:
- Nylig serverte Ikea 800 fårikål-porsjoner på én dag.
- I høstferien solgte varehuset 6600 porsjoner med raspeballer.
- I antall serverte middager er Ikea Bergens største restaurant.
- Har like mange kunder i restauranten som i møbelvarehuset.
Han legger til at matprisene på Ikea bevisst er lagt på et lavt nivå som en service til gjestene.
– Restauranten er nærmest non-profit, det er i varehuset vi skal tjene pengene. Når kundene er mette og fornøyde tilbringer de mer tid i varehuset, konkluderer Odd Rune Bjørge.
- LES OGSÅ: