På Ikea er det mange menn som sovner i sengeavdelingen, mens de venter på kona som er på handletur – men det skjer enda mer på madrassene der.
Regelmessig tar varehuset nemlig kunder på fersken når de har sex i sengeavdelingen.
– Ja, det er et velkjent fenomen. Det hender vi oppdager folk som gjemmer seg under dyner, eller i lukkede utstillinger, når vi går låserunden, sier kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen i Ikea.
Ble tatt på fersken
Møbelkjeden har syv varehus i Norge og rundt ti millioner besøkende årlig.
– Hvorfor gjør folk dette?
– Jeg vil anta at noen søker litt spenning i hverdagen. Det er sikkert fristende når du tasser rundt før stengetid og det er lite folk her. Det er vanskeligere å stikke seg bort tidlig på dagen, sier Thommesen til NRK.
Tett omslynget
– Det hender ikke så ofte, men det er riktig at vi kommer over par som er tett omslynget. Ved ett tilfelle oppdaget en ansatt noen som var i aktivitet under dynen, bekrefter Ikea-varehussjef Odd Rune Bjørge i Bergen.
– Hva gjør dere da?
– Da sier vi at de må fortsette et annet sted. Både med tanke på andre kunder, men også av hensyn til dem selv, sier Bjørge.
Kunder som sover får til en viss grad lov til dette.
– Vi vil jo at de skal teste møblene, og føle seg som hjemme!
Mange ulike henvendelser
Ikea Norge får mange andre henvendelser fra publikum, idrettslag og firma:
- Brudepar ønsker å ta bryllupsbilder i eller utenfor varehus.
- Utdrikningslag ber om å få leke i ballbingen.
- Russ vil ta russeknuter, og blant annet sove i sengeavdelingen.
- Filminnspillinger av ulike art.
- Vil bruke varehuset som målområde for trim- eller sykkelløp.
– Ylvis spilte inn ett av humorinnslagene sine her. Vi har åpnet varehuset som stemmelokale under valget, og vi hadde kortfilminnspilling her midt på natten i fjor, forteller varehussjefen i Bergen.
Gjemmelek
I utlandet har det blitt en farsott å arrangere gjemmelek i Ikea-varehus, noe NRK tidligere har omtalt. I flere land har kjeden blitt nødt til å gå offentlig ut og forby aktiviteten.
– Mest utbredt er nok utdrikningslag i interiørene og i ballrommet. Vi får også en del henvendelser fra folk som er godt over aldersgrensen for ballrommet (3-6 år), men som ønsker å booke det for vennesamlinger og lignende, sier Ikea-talsmann Thommesen.
Bryllupsbildene mener han er spesielt for Bergen.
– Ikea Åsane ligger jo tett på kirken, så jeg vil tro de har flere henvendelser på dette enn de andre varehusene.
LES OGSÅ:
Sovner på Bohus
Konkurrenten Bohus bekrefter at det ikke er et særegent bergensfenomen at kunder sovner.
– Vi har flere eksempler på slik aktivitet, gjerne blant den mannlige delen av befolkningen. Kanskje mens «mor» orienterer seg om pynteputer og lysestaker, sier Are Bjøntegaard, salgs- og markedssjef i Bohus AS.
Som regel er det menn over 50–60 år som sovner først. Alderen på dem som er mest tilbøyelige til å finne på andre ting i sengene er ikke kjent.