I flere land har det blitt trendy å delta i en ny type Facebook-event: Gjemsel på Ikea.
Det hele skal ha startet i Nederland. Her måtte Ikea etter hvert sette foten ned. 32.000 mennesker meldte seg på en gjemme-event i Eindhoven og 19.000 i Amsterdam, alt via sosiale medier.
Gjemmeleken har siden spredt seg til en rekke land. Over 30.000 kanadiere ville leke gjemmeleken på Ikea nylig, noe som ble omtalt av Toronto Star:
Norske Ikea følger med
– Dette har ikke kommet til Norge og Bergen ennå, men vi vet om det og følger med på sosiale medier. Dette kan dukke opp dersom én person setter i gang. Da sprer ting seg fort, sier varehussjef Odd Rune Bjørge til NRK.
Bjørge har ifølge Fanaposten jobbet i selskapet i 23 år og vært sjef for Ikea i Åsane siden 2006. Det blågule varehuset har 400 ansatte og rommer hele 40.000 kvadratmeter. Mange steder å gjemme seg, med andre ord.
Må tenke sikkerhet
Også i Australia har gjemme-aktiviteten blitt populær. Så populær at Ikea Australia måtte gå ut offentlig og advare mot denne typen leker.
Et hovedargument er at Ikea ikke kan garantere for publikums sikkerhet. De må også tenke på øvrige kunder og sine ansatte.
Odd Rune Bjørge er enig i at sikkerheten må komme først.
– Vi sier ja til mange typer forespørsler, som å bruke varehuset til målområde for trimløp eller sykkelritt. Vi har også latt utdrikningslag benyttet ballrommet vårt. Vi ønsker at folk smiler og koser seg. Men en forutsetning er at folk ikke er beruset eller at andre føler seg støtt, sier varehussjefen i Bergen.
Dette er hovedargumenter for at han ikke kommer til å tillate gjemmelek i sitt varehus.