Hele samfunn risikerer å bli rammet når maskinhavariene rammer. Mange av fergene er gamle og reserveferger i nærheten er det ofte få av.
Denne måneden drar Arbeiderparti-ordføreren i Tysnes og Frp-ordføreren i Austevoll sammen til Oslo for å møte samferdselsministeren. Hovedbudskapet er at staten må skjerpe kravene til hvem som kan få drive fergetrafikken
– Det er jo så fortvilende enkelt og samtidig vanskelig at fergen faktisk er veien vår. Når den ikke går er veien stengt, sier ordfører Kjetil Hestad i Tysnes kommune.
– Vi kommer ikke til å gi oss på det her, for det er en stor utfordring og det koster samfunnet store penger når folk ikke kommer seg på jobb, sykehus eller andre ting. Det er uakseptabelt.
LES OGSÅ:
Hele regionen står bak
Hestad sier hele regionen står samlet bak kravet til nyere ferger og flere ekstraferger. Kort sagt ønsker man seg færre avlyste fergeavganger. Han får støtte av ordfører Synnøve Solbakken i Kvinnherad, som kanskje er kommunen som er verst rammet av mangelen på ferger.
– Situasjonen slik den er i dag er helt uholdbar. Det er klart at folk blir frustrerte. Vi finner oss ikke i dette lenger, sier Solbakken.
Hun mener situasjonen har gått fra vondt til verre de siste årene, ikke minst i inneværende anbudsperiode, hvor Norled har driften av rutene.
Får støtte fra Norled
Ordførerne krever nå at staten skjerper kravene til hvem som kan få drive fergetrafikk. Dette vil de ta opp når de møter samferdselsministeren. Når man snart skal i gang med en ny anbudsrunde er det kravet at de som leverer inn anbud har ferger som er driftssikre.
Overraskende nok får ordførerne støtte fra ledelsen i Norled.
– Hvis de ikke er fornøyde, så må vi selvfølgelig brette opp ermene og se hva vi kan gjøre for at situasjonen skal bli bedre. Men vi må nok forholde oss til de fergene vi har nå frem til neste anbudsrunde, sier direktør Ivan Fossan.
– I de nye kontraktene må det settes fokus på nye ferger dersom man ønsker det, og ikke bare legges vekt på pris, sier Fossan.