Oslofjordtunnelen
Etter flere alvorlige tunnelulykker i Alpene har EU utarbeidet et forslag til sikkerhetsregler for tunneler, skriver Verdens Gang.
Brattest i Hordaland
I forslaget går det fram at EU ikke vil tillate tunneler med en stigningsgrad på mer enn 5 grader. I Norge er det en rekke tunneler som vil bryte med de nye reglene. Forslaget gjelder tunneler som er lengre enn 500 meter.
Det er spesielt flere av de undersjøiske tunnelene som vil rammes i Norge, blant annet Bømlafjordtunnelen mellom Stord og Sveio. Bømlafjordtunnelen har en stigningsgrad på 8,5 prosent. Til sammenligning har Oslofjordtunnelen en stigningsgrad på sju prosent, Festningstunnelen i Oslo 5,7-7,4 prosent og Mastrafjordtunnelen og Byfjordtunnelen i Rogaland 7-8 prosent.
- Dette blir dyrt
- Om vi tvinges til å bygge om tunnelene, vil utgiftene komme på flere milliarder kroner. I Nederland vil ikke slikt by på problemer, men Norge er et kupert land, sier direktør Finn Harald Amundsen i Vegdirektoratet.
EU-forslaget har en detaljert oversikt over tiltak som bedrer sikkerheten i tunnelene. Det dreier seg om belysning, havarilommer, ventilasjon, overvåking og altså stigningsgrad.