Dropper «T-banestopp» for Bybanen

Politikerne vil ikke rasere Byparken for å føre Bybanen gjennom Bergen sentrum. Dermed står de igjen med to alternative traseer.

Byparken stasjon

TRÆR MÅ FJERNES: Politikerne vil ikke ha stopp under Christies gate. Dermed slipper man å gjøre inngrep i Byparken.

Foto: Roy Hilmar Svendsen / NRK
Bybanen Christies gate

VRAKES: Politikerne vil ikke ha en trasé som ødelegger Byparken. Dermed blir det trolig ikke noe «T-banestopp» for Bybanen i Christies gate i Bergen sentrum.

Foto: Norconsult

– Det er ikke til å legge skjul på at denne løsningen med stor undergrunn i sentrum har blitt mindre aktuell, sier Peter Christian Frølich (H).

I forrige uke kom en rapport som slår fast at deler av Byparken må jevnes med jorden dersom politikerne går for tunnelalternativet med undergrunnsstopp under Christies gate i Bergen sentrum, når Bybanen skal føres frem til Åsane.

Det var dette alternativet, med et stopp mer enn 20 meter under jorden, Frølich og partikollegaene gikk inn for i november. Nå har han snudd.

– Byen er så vakker, blant annet på grunn av Byparken, at jeg tror det er en pris som folk ikke er villige til å betale, sier han om den nye rapporten.

– Står igjen med to klare valg

Frølich har vært en tydelig stemme for å unngå å legge banen over Bryggen. Det har også Arbeiderpartiets gruppeleder Harald Schjelderup vært.

– Tunnelløsningen i Christies gate er blitt mindre aktuell etter de siste opplysningene vi har fått, og da gjenstår det to klare valg; dagløsningen over Bryggen, og tunnelalternativet i Peter Motzfeldts gate, konstaterer Ap-gruppelederen.

Ap og Høyre går dermed inn for sistnevnte, men ønsker en endring i alternativet som gjør at stoppet ved Byparken fortsatt skal benyttes.

– Vi og fagetaten hadde rett

Julie Andersland byline

VIL IKKE HA TUNNEL: – Det går ikke an å legge Bybanen under Christies gate uten å ødelegge parken. Nå må de velge en løsning som er dårligere, sier Julie Andersland (V).

Peter Motzfeldt-alternativet, der banen går i tunnel ved Lille Lungegårdsvann, mellom Sparebanken Vest og rådhuset, er billigere, men blir rangert som det dårligste kollektivalternativet av kommunens fagavdeling.

Venstres Julie Andersland, som ønsker å legge banen over Bryggen, mener den ferske rapporten burde få tunneltilhengerne til å innrømme at de tok feil.

– Vi og fagetaten hadde rett i at det ikke går an å legge Bybanen under Christies gate uten å ødelegge parken. Nå må de velge en løsning som er dårligere, sier hun.

Høyres gruppeleder Dag Skansen, som ønsker dagløsningen, tapte voteringen i eget parti i november, men har ikke gitt opp.

– Jeg synes vi må lytte til ekspertisen, og innimellom belite oss litt i forhold til hvilke ideer vi har som politikere. Det snilleste vi gjør med sentrum er å lage dagløsning for Bybanen, mener Skansen.

Siste video

Planetaten i Bergen kommune har lagt frem sitt forslag til ny trasé for Bybanen til Fyllingsdalen. Se hvordan de ser for seg den ti kilometer lange skinnegangen som vil koste minst 6,2 milliarder kroner.
En meteor eksploderte og brant opp i atmosfæren vest for Bergen i natt. De som var våken fikk seg et spektakulært show på nattehimmelen.
Har vunnet Statoil talentstipend på en million kroner.