– Det er ikke til å legge skjul på at denne løsningen med stor undergrunn i sentrum har blitt mindre aktuell, sier Peter Christian Frølich (H).
I forrige uke kom en rapport som slår fast at deler av Byparken må jevnes med jorden dersom politikerne går for tunnelalternativet med undergrunnsstopp under Christies gate i Bergen sentrum, når Bybanen skal føres frem til Åsane.
Det var dette alternativet, med et stopp mer enn 20 meter under jorden, Frølich og partikollegaene gikk inn for i november. Nå har han snudd.
– Byen er så vakker, blant annet på grunn av Byparken, at jeg tror det er en pris som folk ikke er villige til å betale, sier han om den nye rapporten.
– Står igjen med to klare valg
Frølich har vært en tydelig stemme for å unngå å legge banen over Bryggen. Det har også Arbeiderpartiets gruppeleder Harald Schjelderup vært.
– Tunnelløsningen i Christies gate er blitt mindre aktuell etter de siste opplysningene vi har fått, og da gjenstår det to klare valg; dagløsningen over Bryggen, og tunnelalternativet i Peter Motzfeldts gate, konstaterer Ap-gruppelederen.
Ap og Høyre går dermed inn for sistnevnte, men ønsker en endring i alternativet som gjør at stoppet ved Byparken fortsatt skal benyttes.
– Vi og fagetaten hadde rett
Peter Motzfeldt-alternativet, der banen går i tunnel ved Lille Lungegårdsvann, mellom Sparebanken Vest og rådhuset, er billigere, men blir rangert som det dårligste kollektivalternativet av kommunens fagavdeling.
Venstres Julie Andersland, som ønsker å legge banen over Bryggen, mener den ferske rapporten burde få tunneltilhengerne til å innrømme at de tok feil.
– Vi og fagetaten hadde rett i at det ikke går an å legge Bybanen under Christies gate uten å ødelegge parken. Nå må de velge en løsning som er dårligere, sier hun.
Høyres gruppeleder Dag Skansen, som ønsker dagløsningen, tapte voteringen i eget parti i november, men har ikke gitt opp.
– Jeg synes vi må lytte til ekspertisen, og innimellom belite oss litt i forhold til hvilke ideer vi har som politikere. Det snilleste vi gjør med sentrum er å lage dagløsning for Bybanen, mener Skansen.