For et par år siden kranglet bergenserne så busten føk om hva det gamle hederskronte Bergens Sporveg og det sammenslåtte Pan skulle hete, og på tross av mange protester, hadde de som bestemmer bestemt seg for at det skulle hete Gaia, så det heter det.
Gaia betyr noe sånt som Moder Jord, og hun skal etter sigende ta vare på sine barn. Riktignok viser all erfaring at det gjør hun egentlig ikke, ikke uten videre i hvert fall. Og det gjør ikke Gaia heller, jeg mener buss-selskapet. Selv om de gjerne vil. De vil gjerne at ungdom lærer seg å bli bussbrukere i tidlig alder, og derfor har de gitt 16-20åringene et såkalt ungdomskort som koster 360 kroner måneden. Med det kan de som har kjøpt det reise så mye de vil til byen, slik at de skal lære å reise med bussen. Når de blir over 20 er de kanskje blitt så vant til å reise med bussen at de ikke kan la det være. Håper Gaia.
Men de skal ikke lære det for tidlig, for et såkalt barnekort som altså er for dem som er under 16, det koster 400 kroner, og da kan ikke innehaverne reise så mye de vil en gang . Og akkurat det er litt vanskelig å forstå for oss helt alminnelige busspassasjerer. Hvis målet er å få folk til å reise i ung alder slik at de venner seg til at bussen er et alternativ, så må det vel være best å lære dem det så tidlig som overhodet mulig, før de legger seg til uheldige vaner.
Men nei, sier samferdselsavdelingen i fylkeskommunen.
Barn får allerede halv pris, de, så de får ikke mer rabatt. Men hva får 16- åringene da, de får jo mer enn halv pris allerede. Og samferdselsavdelingen sier ikke om det har ført til at de reiser mer med bussen. Det de sier, er at de bare skal lære seg å kjøre buss om hverdagen på dagtid. I hvert fall hvis de bor litt utenfor sentrum som f.ek.s på Kismul eller på Solbjørg eller andre slike umulige steder.
Der går nemlig bare bussen til nøye rasjonerte tider mandag til fredag. I helgen skal både barn og ungdom holde seg hjemme. I hvert fall på Kismul og Solbjørg. Og de som bor i byen skal holde seg der. Det er ikke meningen at de skal reise på tur med ungdomskortene, i hvert fall ikke utenom de tidene eller til andre steder enn Gaia har bestemt at de skal reise.
De som er for unge til å kunne kjøre bil selv, eller som ikke har foreldre som gjør det for dem, de benytter seg nok av de tilbudene som finnes, hvis de er i rett alder. Men så snart de kan slippe, slutter de nok å bruke buss. For det er nå engang slik at vi gjerne vil bestemme selv hvor og når vi skal reise. Og dersom Gaia eller andre busselskaper vil ha oss til å bruke dem mer, så må de gi oss et tilbud som vi kan bruke, både økonomisk og trafikkmessig.
Det hjelper ihvertfall ikke å gjøre oss sure. Det er det de gjør med slike rare krumspring som å skulle lære ungdom å bruke buss i tidlig alder, som det heter, bare det ikke blir for tidlig.
Men det er jo politikerne som bestemmer, og de fleste av dem har for lengst lært seg av med å bruke buss.