– Fremdriftsplanen er lagt, og vi tar sikte på å åpne banen forbi rasstedet i løpet av onsdag 16. oktober, så sant ikke noe uforutsett skjer, sier kommunikasjonssjef i Jernbaneverket Inge Hjertaas til NRK torsdag ettermiddag.
Banen har vært stengt på stedet siden raset ved Mjølfjell søndag.
Raset gikk ved Ørneberget togstasjon. Der sto Eva Rønning, ansvarlig for langrennsgruppen til Fana IL.
– Vi sto på utsiden av tunnelen, toget fra Oslo gikk forbi. Så gikk det bare to eller tre minutter før vi hørte raset, sa Rønning til NRK.
Sikrer fjellsiden
Mesta startet tirsdag arbeidet med å sikre fjellsiden. Jernbaneverket må gjøre en fundamenteringsjobb for selve sporet før de kan få på plass skinner.
- SE VIDEO:
– Mesta har satt inn et klatrelag til i dag. Begge lagene vil jobbe parallelt til boltingen er ferdig. Fra i morgen kveld kan det jobbes i sporet samtidig med at det boltes i fjellveggen, opplyser Hjertaas.
De ferske bildene viser store skader på sporet der raset gikk. Hjertaas er glad for å etter all sannsynlighet kunne åpne linjen igjen etter halvannen ukes stenging.
– Vi var veldig usikre, og fryktet egentlig at det ville ta ennå lenger tid, sier kommunikasjonssjefen.
Jobber døgnet rundt
Arbeidet med sporene og det elektriske vil gå døgnkontinuerlig, mens klatrelagene jobber så lenge det er dagslys, opplyser Jernbaneverket.
Her kan du se hvordan NSB løser persontransporten på de ulike strekningene frem til banen åpner forbi rasstedet igjen.