Hopp til innhold

– SAS-ansatte begynte å gråte på jobb

Streik blant drivstoffleverandører, sommertrafikk og redusert bemanning i lufttrafikkontrollen skaper store problemer både reisende og ansatte i flyselskapene.

Fly på Gardermoen

PRESSET BRANSJE: Drivstoffstreik, sykdom og ferietrafikk er tre faktorer som skaper problemer for avviklingen, ifølge Knut Morten Johansen i SAS.

Foto: Pedersen, Terje / NTB scanpix

– Mange av våre ansatte ute på stasjonene gjør det de kan for å hjelpe. Mange har avbrutt ferien for å hjelpe til, og det jobbes doble vakter for å bidra. Vi har fått høre historier om at ansatte har begynt å gråte på jobb, forteller informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Tre grunner til kaos

Det er kan bli en opptrapping av streiken blant drivstoffleverandørene, og på Flesland er det ingen på jobb til å frakte drivstoff ut til flyene denne helgen, om streiken fortsetter. Men det er også andre faktorer som skaper problemer i avviklingen av flytrafikken.

Johansen i SAS mener problemene skyldes tre faktorer:

  • Streik hos drivstoffleverandørene.
  • Redusert bemanning i kontrollsentralen på Røyken.
  • Oppstart av sommerflygningene.

– Streiken fører til at flyene fyller opp maksimalt med drivstoff på andre flyplasser. Det representerer mye vekt, og vi har hatt situasjoner der dette har lagt føringer for at deler av lasten, både bagasje og passasjerer, ikke blir med fly som forutsatt, forklarer Johansen.

Sykdom på Røyken skapte dominoeffekt

I tillegg har det vært redusert bemanning på kontrollsentralen i Røyken. SAS opplyser at det ble innført restriksjoner på 80 flygninger siste del av onsdagen, noe som skaper en dominoeffekt inn i hele rutenettet.

– Det var et tilfelle av akutt sykdom i går. Når sånt inntreffer med kort varsel, er det ikke alltid man får dekket den vakten umiddelbart, sier Kristian Løksa, kommunikasjonssjef i Avinor.

– Det er dessverre sånt som kan skje. Det er bare å beklage at det går utover flyselskapene og de reisende. Normalt sett har vi god bemanning til å håndtere dette. Men de siste ukene og dagene har det vært høyere trafikk enn planlagt, sier Løksa.

Kaos på Flesland onsdag 29. juni

LANGE KØER: Mange passasjerer måtte vente i mange timer på å komme seg dit de skulle onsdag.

Foto: Elise Theodorsen

Intens sommertrafikk

En tredje forklaring på problemene er sommertrafikken, som startet opp denne uken.

Da reduseres innenriksflygninger, samtidig som ferietrafikken til utlandet intensiveres.

– Når vi får forsinkelser på grunn av disse forholdene, er det vanskelig å absorbere problemene når alle fly er fulle. Da rammes passasjerene i stor grad, og frustrasjonen de uttrykker er berettiget, sier kommunikasjonssjefen i SAS.

Men ikke alle passasjerer er fornøyde med oppfølgingen fra flyselskapet.

– Måtte få hjelp av Widerøe-ansatte

Elise Theodorsen kom over fem timer forsinket til Oslo på jobbreise fra Bergen onsdag, og hun måtte avlyse flere møter.

– Men det verste var at vi fikk null informasjon fra SAS på Flesland. Vi ble kun avspist med knappe og frekke svar.

Theodorsen kaller behandlingen uprofesjonell og provoserende.

– De klarer å sende oss meldinger om innstilte flyavganger. Da må de også klare å sende sms med litt informasjon, mener hun.